Listan: VM-spelarna som är öppna med sin kristna tro

32 lag kämpar om VM-titeln i Ryssland som inleds på torsdagen, ett av dessa är Sverige. Totalt är 736 spelare på plats. Men vilka av fotbollsspelarna är kristna? Dagen listar tio av dem som räknar med Gud.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

Willian, Brasilien:

Vindsnabb med utmärkt teknik och ett bra skott. Viktig pjäs i det brasilianska VM-laget. Har öppet berättat vad tron betyder. Berättade för The Standard hur gudstron hjälpte när han miste sin mamma i hjärntumör: ”Jag fick så mycket tröst, framför allt från Jesus Kristus men också från min fru och mina två döttrar liksom från min pappa, syster och vänner.” Avslöjade i en intervju 2014 att om han inte hade blivit fotbollsproffs så hade han varit musiker – slagverk, trummor och tamburin: ”Tack vare Gud har allting blivit så bra i mitt liv.”

 

Idion Ighalo, Nigeria:

Välväxt anfallare som gjorde det bra i Watford i Premier League. Nu i kinesiska ligan. Förstaval som forward i VM-laget. Används ofta som uppspelspunkt. Spelade under uppväxten på leriga fotbollsplaner. ”Det var fattigt och ont om mat och därför tackar jag Gud när jag ser hur jag har det nu” sa han i en intervju med The Guardian. Vill göra skillnad i VM. ”Innan varje match ber jag. Hela mitt liv kretsar kring Gud, jag ber till honom och tackar honom. Jag läser Bibeln men jag är inte perfekt utan jag försöker och gör mitt bästa för att leva för Gud”, sa han till Cross the Line.

 

Olivier Giroud, Frankrike:

Tog lite överraskade plats i Frankrikes VM-trupp. Brukar bytas in när laget behöver göra mål. Pålitlig och rutinerad målskytt som förbundskapten Deschamps litar på. ”Jag växte upp med kristna värden och har alltid känt mig trygg med det”, sa Giroud till The Mirror. Har psalm 23 tatuerad på en av sina armar: ”With the Lord as my shepherd, I shall not want” står det. Ber ibland mitt under matcher. ”Det hjälper mig att koncentrera mig och fokusera på det centrala. Att prata med Gud rensar huvudet och gör att min frustration försvinner,” sa han i samma intervju.

 

Isaac Kiese Thelin, Sverige:

Trolig inhoppare i VM. Fick, som Dagen berättat, förbön inför VM under en gudstjänst Citykyrkan i Örebro. Den kyrka dit han gått i många år och som han återvänder till när han är hemma i Örebro. Uttrycker tacksamhet för den omsorg församlingen visar, i en intervju i Aftonbladet: ”Det känns jättebra, jag är troende kristen och att ha andra troende från kyrkan bakom sig ger en otrolig energi.” Spelar på lån i Waasland-Beveren i belgiska ligan där det gått bra under våren. Går inte till någon kyrka där men är med i en bibelstudiegrupp med några andra spelare. Slog igenom i Malmö FF och har även spelat i Bordeaux och Anderlecht. Var med och vann U21-EM 2015 och kan bli en joker under VM-slutspelet.

Läs mer: Isaac Kiese Thelin fick förbön på scen i Citykyrkan inför VM

 

Keylor Navas, Costa Rica:

Beskrevs av fansen som deras ängel under VM-succén 2014. Då fick storlaget Real Madrid upp ögonen för honom. Har tre raka Champions League-titlar. Målvakten är Costa Ricas nyckelspelare i VM-slutspelet. ”Min kristna tro betyder allt. När jag fick en personlig relation till Gud och förstod vad Ordet säger, så handlade det inte om religion. Utan om att förstå det Bibeln säger om vad Gud har gjort för oss”, sa han till El Mundo. Brukar göra korstecken innan matcherna ”för så gjorde jag när jag var barn. När jag går ut på fotbollsplanen ber jag Gud att varken jag själv eller mina lagkamrater eller motståndare ska bli skadade och att vi kan njuta av att spela fotboll”.

 

Luis Tejada, Panama:

Trots sina 36 år är han stjärna i VM:s mest okända lag. Meste målgöraren i Panamas fotbollshistoria. Växte upp under fattiga förhållanden, det kunde gått illa: ”Utan fotbollen hade jag kanske varit död eller kriminell. Därför tackar jag Gud för att han tog tag i mig när jag behövde det”, har han sagt enligt The Guardian. Brukade som ung tjäna pengar genom att vakta bilar på parkeringar utanför kyrkor. Känd som ”Madadoren” för sin förmåga att lukta sig till målchanser. ”Jag sa till min fru att min största gåva från Gud var att vara med när vi kvalificerade oss för VM-slutspelet i Ryssland.”

 

Ricardo Rodriguez, Schweiz:

Förstaval som vänsterback. Föddes med diafragmabråck, läkarna gav honom 50 procents chans att överleva. En präst tillkallades men morfar Nelson skickade hem prästen, övertygad om att barnbarnet skulle överleva. Morfar satte en bild av jungfru Maria vid den lilles säng. Ricardo överlevde operationen. Har ett porträtt av jungfru Maria tatuerad på sin ena arm: ”Nu har jag alltid min skyddsängel med mig”, sa han till The Guardian. Valde att stanna i dåvarande klubblaget Wolfsburg när flera av Europas toppklubbar ville köpa honom. ”Jag tror att det var meningen att jag skulle stanna. Gud ville att det skulle bli på det sättet”, sa han enligt Blick.

 

Javier Hernandez, Mexiko:

Gör sitt tredje VM-slutspel. Vass målskytt som tidigare spelat i storklubbar som Manchester United och Real Madrid. Dessutom löpvillig och snabb. Kallas Chicharito, ”den lilla ärtan”. Smeknamnet beror på hans gröna ögon. Tar sin tro på allvar, vilket ofta märks när han innan avspark går ned på knä i planens mittcirkel, blundar och lyfter huvudet och händerna i tyst bön. ”Jag började be på det sättet när det inte gick så bra och jag tänkte sluta spela fotboll. Jag började tacka Gud för att han skulle hjälpa mig. Sedan gick det bättre och så har jag fortsatt att be så”, berättar han för Daily Record.

 

Edinson Cavani, Uruguay:

Tillsammans med Luis Suarez den som ska göra målen i VM. Gjorde 40 mål på 48 matcher i Paris Saint-Germain den gångna säsongen. Verkar vara född till fotbollsspelare och har berättat att han jagade efter fotbollar innan han kunde gå. Spelar inte fotboll för pengarna: ”Det är för att ge Gud ära jag håller på med idrott. Jag spelar för honom och tackar honom för att jag fått möjligheten att ha fotboll som mitt yrke. Allt jag gör, det gör jag för Gud”, sa han till Faith and football. Stor förebild i sitt hemland. 31-åring som spelat 100 landskamper för Uruguay.

 

Romelu Lukaku, Belgien:

Är med sin längd (190 centimeter), goda fysik och bra teknik en av världens bästa. ”Jag styrketränar inte, min fysik är en gåva från Gud”, sa Lukaku i en intervju med The Independent 2011. Lämnade Everton för Manchester United och anklagades av Evertons ägare för att syssla med voodoo. En representant för Lukaku tillbakavisade påståendet: ”Romelu Lukaku är katolik och voodoo är något han varken tror på eller ägnar sig åt”, sa denne enligt The Guardian. Besökte 2014 franska vallfartsorten Lourdes, dit flera miljoner pilgrimer beger sig varje år, enligt tabloiden The Sun. Skrev på Instagram: ”Tron har alltid varit viktig för mig. Gud är stor.”

 

Ännu inte prenumerant? Läs Dagen gratis - klicka här.

Annons
Annons