Nu tar robotarna över hemtjänsten

Ska robotar ta hand om oss i framtiden? Ja, om företaget bakom hemtjänstroboten ”Giraff” får som de vill. Flera kommuner är intresserade. Här får du veta varför.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

Den gröna plastroboten står parkerad vid sin laddstation vid väggen.

Plötsligt vaknar den. Hjulen snurrar igång och den vänder sig. Huvudet, som utgörs av en bildskärm, blinkar till.

Den närmar sig Dagens reporter. Och börjar prata.

– Jag kan se vart jag åker, jag kan höja och sänka kameran. Jag kan se åt olika håll.

Nu kanske någon tror att rösten tillhör en konstgjord själ. Men ursprunget är betydligt mänskligare.

Styr från rum intill

I ett rum intill sitter nämligen medarbetaren Pehr-Johan Fager och styr giraffen. Det är hans röst som hörs och hans ansikte som syns på bildskärmen.

– Det här är alltså en kommunikationsrobot. En utrustning med ljud och bild som går på hjul. Den gör att man kan göra hembesök var som helst i från i världen, berättar Pehr-Johan Fager.

Det innebär att både hemtjänst och sjukvård kan få en möjlighet att prata med den äldre utan att behöva åka dit.

– Fördelen med att giraffen kan åka omkring är att man snabbt kan upptäcka om något är tokigt i lägenheten. Till exempel om kaffebryggaren behöver stängas av, säger Catharina Borgenstierna, vd för Camanio Care.

Men den går såklart även att använda till rent socialt umgänge. Ungefär som Skype eller Facetime används i mobiltelefoner.

– Man kan prata blommor och väder. Visa att man löser korsord. Alla behöver ha social gemenskap och sådana besök prioriteras ofta ner i vården, säger Catharina Borgenstierna.

Vi befinner oss på vårdtekniksföretaget Camanio Cares kontor i Nacka. De jobbar med vad de kallar välfärdsteknik. Alltså tekniska lösningar som ska förenkla vardagen för människor med särskilda behov.

– Vi vill försöka hjälpa människor till ett självständigt och värdigt liv med hjälp av tekniken, säger Pehr-Johan Fager.

Skeptisk

Med vid robotvisningen är även 85-årige Georg Örtenstedt. Han är ordförande för den kristna pensionärsorganisationen RPG i Järfälla, och arbetar med äldrefrågor i sin kommun.

På vägen till kontoret är han ganska skeptisk till idén om robotar i hemtjänsten.

Han ser en risk att äldre isoleras utan mänskliga kontakter.

– Ensamheten är det största problemet bland äldre redan i dag, säger han.

Robot eller människa

Låt oss samtidigt zooma ut lite från den gröna platsroboten i Nacka och försöka se den stora bilden.

Medellivslängden ökar i Sverige, och den beräknas fortsätta öka. Vi blir allt friskare och lever alltså längre. I grunden något positivt, men det förändrar på sikt hela åldersfördelningen.

Detta innebär, enligt Statistiska centralbyrån, att år 2060 kommer var fjärde invånare vara över 65 år. Vem ska ta hand om alla äldre? Är det robotarna?

– Samhället står inför enorm utmaning när det gäller personalbristen inom vården. Det bästa vore förstås om hemtjänst och hemsjukvård kunde åka hem till alla. Men det kommer inte att fungera, säger Catharina Borgenstierna.

Då ser hon robotarna som ett komplement till den sjukvård och hemtjänst som redan finns.

– Det finns extremt lite teknik inom hemtjänsten, om man jämför med den slutna sjukvården. Där finns avancerad teknik med robotar högt och lågt. Ytterst sett ser jag det här som en jämlikhetsfråga. Äldre har rätt till teknik på sina egna villkor.

Bidrar inte det här till att skapa ännu mer isolering bland äldre?

– Visst finns en sådan risk. Men det blir inte så om vi inte vill ha det så.

Men sådana som ni driver ju på den här utvecklingen?

– Giraffen är ett sätt att förenkla kommunikationen. Det ersätter inte människor, lika lite som en telefon ersätter en människa. Det som driver mig är att se en nytta med tekniken. Jag vet inte hur vi ska lösa det annars. Att göra exakt som vi gör i dag om 50 år kommer inte fungera, säger Catharina Borgenstierna.

Den främsta skepsisen inför robotar i hemtjänsten möter företaget från vårdpersonalen.

– De ser roboten som en konkurrent till deras arbeten. Men den här konkurrensen behöver inte finnas. Det är ju för lite personal inom vård och hemtjänst i dag, säger hon.

Dessutom tror hon att tekniken kan bli en statushöjare och att det därför blir lättare att locka ungdomar till vårdyrken.

Ut i kommunerna

Hur ser intresset ut då? Ja, fram tills nu har hemtjänstroboten främst varit en universitetsprodukt. Men nu börjar den leta sig ut till kommunerna. Västerås, Örebro, Eskilstuna och Danderyd har testat produkten i pilotprojekt. Förhandlingar pågår just nu med Stockholms stad. Intresset verkar vara växande.

Om ni fick önska fritt, hur skulle den här användas om några år?

– Jag skulle önska att de som behöver tillsyn får tillsyn. En sådan här produkt ska inte vara något som tvingas på, utan ska vara ett erbjudande.

Tillbaka till demonstrationsturen i Nacka. Den lilla giraffen har gjort sitt ärevarv och parkerar vid eluttaget.

"Rädd att mista mänsklig kontakt"

Georg Örtenstedt, som nu sett hur roboten beter sig i ett möblerat rum, är aningen mer positiv.

103389.jpg– Alla människor reagerar ju på olika sätt. En del äldre är väldigt emot teknik. Sen finns det de som tycker att det är intressant. Det jag är rädd för är att den mänskliga kontakten skulle försvinna. Men en kombination av en sådan här robot och riktiga hembesök skulle kunna vara positivt, säger han.

Tidsbesparande

På vägen ut leker han med tanken om fler användningsområden i framtiden. Kanske bädda sängar och diska.

– En robot kan aldrig ersätta mänskliga kontakter. Men om den kunde lära sig att hämta prylar också vore det jättebra. Det går åt väldigt mycket tid för mig att leta efter glasögonen.

Vem vet, när robotarna blir allt smartare.

Fler robotar

Roboten ”Pepper” är ett projekt där forskare i Umeå är inblandade.

Den har stora ögon och kan blinka i olika färger.

Den känner av om man är glad, ledsen, trött eller pigg.

Forskarnas förhoppning är att den i framtiden ska kunna vara ett sällskap till äldre.

Annons
Annons
Annons
Annons