Sebastian Stakset och Carl-Gustaf Severin startar evangelistskola

Sebastian Stakset och Carl-Gustaf Severin vill tillsammans ”resa upp en armé av unga evangelister” och startar evangelistkurs under hösten 2018.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

I 45 år har Carl-Gustaf Severin verkat som evangelist med hela världen som sitt arbetsfält. När han nu, som nybliven pensionär, tittar sig omkring blir han beklämd.

– Kan du hitta en enda evangelist under 40 år i dag? frågar han retoriskt där vi sitter runt ett cafébord i hans hemförsamling Livets ord i Uppsala.

Jo, faktiskt så sitter det en 33 år ung evangelist vid precis samma cafébord; rappartisten och predikanten Sebastian Stakset.

De senaste åren har han rest runt till ett oräkneligt antal svenska orter för att i ord och ton berätta om sin egen omvändelse från mörker till ljus och be för människors frälsning. Det vill säga, ungefär det som resande evangelister gör.

Olika musiksmak

Bara ett år tillbaka kände inte de båda männen varandra. Från två helt olika generationer och med skilda referensgrupper hade de till synes inte mycket gemensamt.

Carl-Gustaf Severin, som är nästan dubbelt så gammal, skrattar och säger att han inte lyssnade på Sebastians rappmusik.

Sebastian Stakset å sin sida skojar tillbaka och lovar att det ska bli ändring på det och att han kan få ett rappnamn, ”Calle G”.

 

Läs också: Sebastian Stakset berättade om kriminella livet och omvändelsen i Värvet
 

Två hjärtan som brinner

I dag har de däremot hittat sin stora gemensamma nämnare; bådas hjärtan brinner för att Sverige ska en ny generation evangelister. Därför kommer de att hålla i en veckas evangelistskola i september.

– Jag hörde Sebastian berätta om sitt liv på tv och jag blev så berörd att jag storgrät. Gud sa åt mig att jag borde träffa honom och kort därefter ringde Sebastian mig, berättar Carl-Gustaf Severin.

Tydligt tilltal

Sebastian Stakset hade i sin tur också upplevt ett tilltal.

– Det var så tydligt. ”Du ska starta evangelistskola med Carl-Gustaf Severin”, säger Sebastian Stakset som direkt efteråt förankrade tanken hos sin pastor Hernán Clavijo (i församlingen Ichtus) och sitt team innan han stämde träff med sin nye arbetspartner.

Det skiljer 30 år mellan de båda männen, men deras ögon lyser när de berättar om planerna, samtidigt som muffins och kaffe inmundigas.

– Det är viktigt att en evangelist är väl förankrad i en lokal församling, säger Carl-Gustaf Severin.

– Däremot spelar samfund mindre roll, vi vill se en ekumenisk bredd.

 

Läs också: Sebastian Stakset: Mina första år som frälst var ett krig
 

Vad är skillnaden mellan en evangelist och en pastor?

– Evangelisten har roligare, svarar Sebastian Stakset snabbt och får de andra runt bordet att skratta.

Carl-Gustaf Severin skjuter undan en kaffekopp och lägger upp vänsterhanden på bordet.

– Pastorn är ringfingret, den personen är vigd till sin församling, medan evangelisten är det längsta fingret, förklarar han och pekar på långfingret.

– Evangelisten når ut, inte bara i församlingen, som ibland faktiskt kan bli som en bunker om budskapet bara är kvar där. Hela staden behöver få höra det kristna budskapet och det är evangelistens uppgift.

”Vi kommer be för alla”

I början av september drar den fem dagar långa evangelistskolan igång och Sebastian Stakset vet redan flera som vill vara med.

– Vi kommer att be för alla som söker så att det blir rätt personer. Det viktiga är att du har ett hjärta för Jesus och att han kallat dig till evangelisation.

 

Läs också: Carl-Henric Jaktlund: Ta hand om de nyfrälsta efter Staksets väckelsemöten

Ny på Dagen.se? Testa Dagen gratis! Klicka här.

Annons
Utfrågningarna av partiledarna
Annons