Den timslånga filmen är inspelad med barnen i fokus, och syftar till att berätta om Jesu liv så att barn från förskoleåldern kan förstå budskapet.

– Det har legat på våra hjärtan i flera år, men vi har inte känt att det funnits en öppning förrän nu, säger Tord Larsson, ledare för Agape Sverige.

Till barn mellan sex och tio år

Rent praktiskt kommer filmen – med ljudspår på 15 språk – distribueras med hjälp av adress­register där urvalet har begränsats till de hushåll där det bor barn mellan sex och tio år. Annars skulle kostnaden bli alldeles för hög, enligt Tord Larsson.

Varför riktar ni er just till barnen?

– För att de har rätt att få höra evangeliet. Det är inte så många som går i söndagsskolan längre, kanske 50 000 barn högt räknat. De andra 550 000 i samma ålderskategori måste också få del av detta, säger han.

Har goda erfarenheter

Han menar att han haft bra erfarenheter av filmen när man visat den i kyrkor och skolor och att filmen har gått hem bland en publik som inte är van vid att gå i kyrkan.

– Den här filmen används av många olika samfund och de flesta kulturer tycker att den är välgjord och intressant. De som någon gång ibland kan säga nej är sekulariserade svenskar, säger han.

Behöver få in 4,5 miljoner

För att ro filmdistributionen i land krävs att fyra och en halv miljon kronor samlas in – något som drygt tusen församlingar från olika samfund i landet nu inbjuds att delta i.

– Vi tror inte att det ska vara några problem. Det är det största projektet vi har genomfört, men vi tror att människor vill vara med och bidra till att barnen får evangeliet. De får så mycket annat via dataspel och tv-program.

Själv är Tord Larsson lugn över att satsningen ska gå vägen, och tycker att påsktiden är särskilt lämplig att förklara det kristna budskapet för en bredare allmänhet.

– Jag kanske borde vara mer orolig, men det är jag faktiskt inte. Det känns jättespännande och nu hoppas vi att det här sprids från mun till mun också.