Svenska kyrkan: Svensken mer och mer givmild

I dag inleds fastan med Askonsdag. Numera är det få som slutar äta – men däremot blir svensken alltmer givmild, säger Claes Anckarman, projektansvarig för jul- och fastekampanjerna i Svenska kyrkan.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

I dag är det Askonsdag, och även om vi sällan klär oss i säck och aska numera, är Askonsdagen inledningen på fasteperioden.

Vissa fastar kanske genom att avstå från något: sociala medier, godis, socker. Många passar också på att öka sitt givande.

Svenska kyrkan har sedan många år en fastekampanj. Den inleddes i söndags. Och redan nu kan man följa hur mycket pengar som samlats in på Svenska kyrkans webb.

– Man kan också gå in på sitt stift och följa siffrorna där. Och till och med ner på församlingsnivå kan man se resultatet och om man vill jämföra med förra året. Det kan vara en positiv inspiration, säger Claes Anckarman.

Säljer prästost

Läs också: Präster säljer prästost i Hässleholm – pengar till fastekampanj

Genom att det går att följa siffrorna kan man också vad olika typer av aktiviteter ger i insamlade medel.

– Vi skickar även i dag ut bössor som församlingarna sedan distribuerar dem. Det handlar om flera hundra tusen bössor, berättar Claes Anckarman.

– Bössorna är inte den stora kanalen i dag, men de kan vara en påminnelse om att det pågår en fastekampanj. Sedan kan man ju till exempel skicka iväg ett sms, som är ett modernare sätt att ge.

Runt om i landets kyrkor genomförs olika aktiviteter under fastekampanjen.

– Det finns massor av olika aktiviteter. Man har soppluncher och modevisningar, några säljer prästost, andra bakar bröd. Jag tycker det är bra om man vågar pröva nya aktiviteter, säger Claes Anckarman.

Läs också:Svenska kyrkan i fastan: Ät grönt och var solidarisk

Psykosociala insatser

Pengarna som samlas in går till helheten av det som Svenska kyrkan gör för att hjälpa till runt om i världen, berättar han.

– Men vi lyfter fram konkreta områden där vi jobbar under kampanjen så att människor ser att vi gör nytta. Just nu lyfter vi fram våra psykosociala insatser i bland annat Sydsudan, Syrien och Irak.

Temat för årets kampanj är "Att resa sig starkare". Svenskar är givmilda och blir faktiskt allt mer givmilda, säger Claes Anckarman.

Mest ger vi vid jul, men på andra plats kommer fastetiden. Målet i år för kyrkans fastekampanj är att få ihop 35 miljoner kronor.

– Jag hoppas, ber och tror att det ska hända väldigt mycket nu under fastan. Vi har skickat ut material till församlingarna som inspiration, säger Claes Anckarman.

– Tillsammans kan vi människor göra nytta i världen. Man kan ibland känna hopplöshet när man ser på statistik över hur det ser ut i världen. Men när man möter en enskild människa kan man se att det går att göra skillnad, och att det finns hopp i att förändra och skapa en bättre värld.

Fastekampanjen pågår till 9 april.

Fakta:

Annons
Pastorn funnen död
Annons