”Predikanten sa att vi skulle brinna i helvetet”

En grupp kristna predikanter har väckt uppståndelse bland boende i Södertälje. "Jag blev tillsagd att jag skulle brinna i helvetet. Det kändes kränkande", säger Södertäljebon Josefine.

Nyheter

Gruppen kallar sig ”Jesus kommer snart 2” på Youtube. De ses predika i bland annat centrala Södertälje på lördagar. Budskapet går ut på att i högt tonläge varna för Guds kommande dom och för helvetet.
 

Läs också: Nu stänger gruppen av medlemmen 


”Förstör vårt land”

Bland annat angrips aborter och människor som de menar tvivlar på sin könsidentitet.

– Många ungdomar växer upp och de har ingen aning om vem de är. Om de är kille eller tjej eller mitt emellan. Det här förstör vårt land. Men om du tror på Jesus blir du normal igen, säger en av predikanterna.

För Södertäljebon Josefine blev mötet med predikanterna en obehaglig upplevelse. Josefine passerade förbi gruppen tillsammans med sin flickvän en lördag för två veckor sedan.

– Jag själv är inte religiös, men respekterar att människor har olika tro och religioner. Jag hade inte direkt lagt märke till den här gruppen tidigare, bara tänkt att de står där och predikar. Jag har inte haft något problem med det, berättar hon för Dagen.


Läs också: Pingstledarna om gaydebatten inom Pingst: Vår rörelses kännetecken är kärlek till Gud och kärlek till människor

 

Kände sig angripen

Men den här gången gick en av medlemmarna i gruppen till paret personligen enligt Josefine, som inte vill att hennes efternamn ska stå i tidningen.

– En man från gruppen sa direkt till oss att homosexuella och syndare kommer brinna i helvetet.

Hur reagerade du då?

– Jag sa ”skärp dig” och frågade varför han gick på oss. Vi hade ju inte gjort något. Det var en kränkning mot mig, och jag tycker det är otroligt ledsamt att 2017 fortfarande bli påhoppad på grund av vem man är kär i, säger hon.

En informell husförsamling

En av dem som är med i det löst sammansatta nätverket är Pekka Kaattari. Han har tidigare varit pastor i Filadelfiaförsamlingen i Järna utanför Södertälje men är sedan en tid tillbaka aktiv i en informell husförsamling.

Varför valde ni att konfrontera det här paret?

– De provocerade genom att kyssas, så vi sa till dem att det kommer leda till helvetet. Men vi älskar homosexuella.

Josefine nekar dock till att de skulle ha kysst varandra framför den predikande gruppen.

De blev ledsna och kände sig påhoppade. Hur ser du på det?

– Självklart kommer människor bli kränkta av Guds ord. Men vi kan inte ta någon hänsyn till det. Människor blev kränkta av Johannes döparen också, och dödade honom, säger Pekka Kaattari.

Vad drivs ni av?

– Först och främst vill vi predika lagen. Då kan man förstå sin synd, så man också kan ta till sig nåden. Sedan behöver vi varna för domen. Det gör man inte i kyrkorna i dag.

Enligt Kaattari är det ett 20-tal personer som finns med i nätverket, och personer på gatan som tar kontakt med gruppen hänvisas till lokala pingstförsamlingar. Någon formell koppling till församlingarna finns dock inte.

Pingstkyrkans lokala föreståndare bekymrad

Thomas Hallström, föreståndare i Pingstkyrkan i Södertälje, är bekymrad över vad gruppens budskap får för konsekvenser.

– Jag tänker att evangeliet ska väcka ett förtroende. Därför skulle jag inte uppmuntra till den här framtoningen. Vårt sätt att evangelisera handlar mycket mer om vänskap och att bygga personliga relationer.

Församlingen ställer bland annat upp ett kaffebord på lördagar i centrum för att skapa kontakt med allmänheten.

Gruppen hänvisar till annan församling

Thomas Hallström tycker också det är problematiskt att gruppen hänvisar till deras kyrka.

– Om någon hänvisar till oss vill vi också känna oss trygga med vad som sägs i ett offentligt sammanhang. Det vore god ton att ta kontakt med oss först i så fall, säger han.

Fakta:

Polisen:Vi känner till dem

Predikantgruppen har, enligt pastorn Pekka Kaattari, tillstånd att hålla sina torgmöten i Södertälje och Stockholm.

Polisen uppger för Dagen att man känner till gruppen. ”Men det har inte varit några ordningsstörningar och därför har det inte varit något ärende för polisen”, säger Thomas Sjösten, stationsbefäl i Södertälje.

Annons
Annons
Annons
Annons