01 mars 2021

En tidning på kristen grund



Annons
1 av 3

Troende judar väcker intresse i Israel

70 000 telefonsamtal och nya kontakter. Det är resultatet av en kristen kampanj riktad till hebreiska- och rysktalande judar, araber och palestinier.

– Det är för oss ett mirakel, säger Hannu Haukka, vd för Mediemission International som arrangerat den digitala kampanjen.

Mediekampanjen täckte hela Israel med Gaza och Västbanken, men att den skulle få ett sådant genomslag har man Jerusalem Post och nationell tv att tacka för.

– Mänskligt sett var dörrarna till israeliska medier stängda och låsta. Men när Gud ger sina uppdrag har han också sina tankar och planer, fortsätter Hannu Haukka.

Början blev när Dan Sered, judisk kampanjledare för Mediemission International, blev inbjuden till en statlig tv-kanal. Där fick han berätta för miljontals tv-tittare om sin tro på Jesus. Messianska troende följde händelsen med stor förvåning.

Det hände också något ovanligt i pressen. Jerusalem Post som är en välkänd tidning i landet publicerade en illustrerad artikel på sex sidor om messianska troende. Något sådant har inte skett i Israel förut.

Dan Sered, som är född i Israel, anser att genombrotten kom som ett resultat av tidigare kampanjer.

– Artikeln i Jerusalem Post var ett fantastiskt genombrott. Nu blev det allmänt känt att det finns människor i landet som tror på Jesus, säger han.

Mediekampanjens resultat blev över all förväntan. Tusentals evangeliserande böcker och DVD-skivor beställdes och delades ut. Flera tusen människor ville delta i uppföljningen i församlingarna. De flesta av dem var judar, men också araber och druser.

– Vi använde till exempel tv-skärmar utomhus, bussreklam och andra medier, berättar Sered som speciellt gläds över mediesynligheten.

– Det var fantastiskt att kampanjen ledde till så stor mediesynlighet. Det hade vi inte haft medel att bekosta själva. Att jag fick inbjudan till två intervjuer på hebreiska nationella tv-kanaler sker inte så ofta i Israel.


MedieMission International jubilerar

30 år med mediearbete på 50 olika språk

Det började för mer än 35 år sedan. Laura och Hannu Haukka fick en vision om att arbeta med media som verktyg i missionen. Fokusområdet var länge Sovjetunionen, senare Ryssland. Ett märkligt mirakel inom den kristna mediavärlden skedde 1990 i samband med Sovjets sönderfall, då den kristna tecknade serien “Superbook” sändes på Sovjetunionens statliga kanal 1.

I år firas att det gått 30 år sedan missionsarbetet började även till andra länder än Ryssland, och under årens lopp har det kristna budskapet förts ut på 50 olika språk till länder över hela världen.

När vi vänder oss till Gud och ber honom att utvidga vårt arbetsfält ber vi om något som gläder Guds hjärta. Gud öppnar dörrar för oss och leder människor i vår väg och till det arbete som behövs för att förverkliga hans plan.


Stöd vårt arbete med en gåva:

SMS till 72980, skriv MMI500 för 500 kr i gåva | Swish 123 45 488 22 | Pg 900 307-0