17 maj 2021

En tidning på kristen grund



Annons
1 av 2

Guds ord har kraft

I tider av oro satsar ryska församlingar på litteraturen. Det tryckta ordet gör skillnad.

Eduard Grabovenko, biskop för en av de evangeliska kyrkorna i Ryssland, berättade redan 2015 om sin vision att grunda tiotusen husförsamlingar inom de närmaste åren.

Evangeliserande litteratur och Biblar behövs när man grundar nya församlingar. Särskilt viktigt är det i en situation, där de evangeliska församlingarnas utrymme att verka kringskärs bit för bit.

Kampanjboken ett viktigt verktyg

Sammanlagt har sju miljoner kampanjböcker, Nya testamenten och Johannes-evangelier tryckts. Kampanjboken togs fram av Mediemission, för kampanjer till fyrtio storstäder i Ryssland mellan åren 2003 och 2010.

Evangelister från ryska församlingarna delar personligen ut litteraturen till invånare, från Sankt Petersburg vid Finska vikens kust till Stilla havet långt borta i öster. Och kampanjboken är ett viktigt verktyg för evangelisationen i landet.

Under alla år har biskop Grabovenko uppmuntrat oss inom MedieMission: “Era insatser för evangelisationsarbetet i Ryssland är mycket viktiga. Ge inte upp utan gör allt ni kan för att fortsätta detta arbete. Vi måste arbeta medan det fortfarande är möjligt.”

Kristen litteratur ger hopp och tröst

Valentin Romanjuk, ledande pastor i Vladivostok i östra Ryssland, berättar att litteraturen har strykande åtgång nu när människor desperat söker hopp och tröst. Och litteraturarbetet fortsätter, berättar flera pastorer i en rad kyrkor som vi har kontakt med.

Vi är gripna över pastorernas längtan efter att se människor bli förvandlade. Visserligen är man på olika områden hårt drabbade av corona-viruset och många är rädda, men våra pastorsvänner uppmuntrar de troende att inte gripas av panik utan att lita på Gud. De engagerar de kristna att sprida kristen litteratur, speciellt nu när man inte kan samlas till möten och gudstjänster. Det här sker överallt i Ryssland; i Moskva, Chabarovsk, Tjita, Novosibirsk, Sachalin, Irkutsk.

Behovet fortsatt stort i Ryssland

Det har kommit många förfrågningar från Ryssland om att låta trycka mer litteratur och MedieMission har beslutat att göra allt för att möta detta behov.

– Det tryckta ordet gör skillnad i tider av oro och otrygghet. Vi är tacksamma till alla som vill delta i tryckningskostnaderna för Biblar, evangeliserande böcker i ett Ryssland med så mycket andlig vilsenhet, hälsar biskop Grabovenko.


Om MedieMission International

• Trycker Biblar, bibeldelar och kristen litteratur för de ryska församlingarnas missionsarbete.

• Producerar mer än 1 000 program varje år på arabiska, farsi, somaliska, ahmaric, tadzjikiska. Programmen når ca 300 miljoner potentiella tittare.

• Har genomfört 105 storstadskampanjer i bland annat Ryssland, Indien, Mellanöstern och Afrika.

Så fort situationen tillåter planeras kampanjer i östra Ukraina, Senegal i västra Afrika, Ulan Bator i Mongolien.


Stöd vårt arbete med en gåva:

SMS till 72980, skriv MMI500 för 500 kr i gåva | Swish 123 45 488 22 | Pg 900 307-0