04 december 2021

En tidning på kristen grund



Annons
Afghanistan

Kristna samlade till bönemöte sköts till döds av talibaner

Sedan talibanernas maktövertagande lever oliktänkande i Afghanistan under dödshot och många kristna flyr till grannländerna. Bland dem finns troende som inget hellre vill än att få stärka sina bröder och systrar som är kvar i landet genom kristna tv-program - något Mediemission vill hjälpa dem göra.

Under talibanregimen åren 1996–2001 fanns inga exakta siffror på hur många kristna det fanns i Afghanistan. Men sedan talibanregimen störtades 2001 ökade friheten något, och det finns uppgifter om att det under de senaste åren har bildats ett antal underjordiska församlingar som tillsammans samlar mellan 5 000 och 8 000 troende i landet.

I slutet av augusti i år tog talibanerna åter över makten i landet. Det innebär att de kristna i Afghanistan är i livsfara. Situationen är mycket svår för alla oliktänkande. Många afghanska kristna har flytt till grannländerna eller lämnat sina städer och flyttat till en annan del av landet. Men det är ytterst svårt att få visum till grannländerna, och dessutom kan man lämna landet enbart med flyg. Huvudstaden Kabul översvämmas av flyktingar från hela landet.

För några dagar sedan fick vi på Mediemission ta emot ett sorgebud över telefon från en av de underjordiska församlingarna i Kabul. Vår kontaktperson berättade följande:

“Vi hade telefonkontakt med några trossystrar i går kväll. De var samlade till ett bönemöte i ett hem i Kabul. Den kristna kvinnans sista ord var: ‘Vi upplever kraften i bönen. Vi känner att vi övernaturlig kraft och vi sjunger och upplever den helige Andes starka närvaro. Våra barn som är med oss sa nyss: Mamma, vi förnekar inte Jesus!’ Sedan hörde vi män som ropade och därefter hördes skott. Talibansoldater hade trängt sig in i deras hem. Sedan blev allt tyst! Våra vänner hade blivit martyrer på grund av tron på Jesus.”

Låt oss be om beskydd för våra kristna syskon i Afghanistan som nu lever under hot och livsfara. Afghaner som flyttat utomlands har vädjat till oss om att börja producera fler kristna tv-program för Afghanistan. Tanken är att kristna som lämnat landet ska bli programledare, talare och sångare i programmen. De vill inte låta sig skrämmas till tystnad!

Överraskande nyhet från Syrien

Mediemission fick nyligen en begäran från Damaskus i Syrien att ordna en storstadskampanj i den hårt drabbade staden. Efter många år av krig och fiendskap tror vi att människor längtar efter kraft till förlåtelse och helande. Därför vill vi, så fort omständigheterna gör det möjligt, börja förberedelserna för en sådan kampanj.

Hani är ledare för Mediemissions arabiska program och fick för en tid sedan höra en intressant nyhet från Syrien. Ex-ministern för turism i Syrien har kommit till tro efter att ha sett på våra tv-program en längre tid. Ministern skrev i ett e-post att han hade tittat på vår programserie “Ditt liv är en betraktelse” i många år. En dag efter programmet böjde han sina knän och gav sitt liv till Jesus. Minister Danho Dawood har tjänstgjort som minister i 12 år och innan dess som borgmästare för staden Damaskus i fem år.

Våra ansträngningar har inte varit förgäves. Vi gläds åt alla vittnesbörd om förvandlade liv och att Gud använder vårt mediearbete i Mellanöstern på ett underbart sätt.

Mediemission förser kristna församlingar i Ryssland med litteratur för evangelisation

Den inrikespolitiska situationen i Ryssland fortsätter att vara svår och det är omöjligt att säga vad framtiden för med sig. Därför har Mediemission arbetat intensivt för att ge församlingarna i landet så mycket hjälp som möjligt så att de kan fortsätta sitt frimodiga utåtriktade arbete.

Under hösten har det Mediemissions sibiriska tryckeri producerat massor med kristen litteratur: 100 000 Nya testamenten, 200 000 exemplar av Johannesevangeliet på ryska, 100 000 kampanjböcker med livsberättelser om Guds ingripanden, 20 000 kampanjböcker på jakutiska – ett språk som talas av jakterna, ett folk i nordöstra Sibirien.

Efterfrågan på litteratur är enorm. Församlingarna har beslutsamt och målmedvetet gått in för att evangelisera onådda ryska städer och byar. Många missionsvänner i Sverige har stått med oss i denna storsatsning.

Afghaner, syrier och ryssar – längtan efter evangelium är stor. Mediemission har vägar att nå fram med budskapet om Jesus. Var med och gör det möjligt!


Stöd vårt arbete:

Sms:a till 72980, skriv MMI500 för att ge 500 kronor i gåva

Swish 123 45 488 22 | Pg 900 307-0