11 april 2021

En tidning på kristen grund



Debatt

Inslagen av new age i kristenheten blir tyvärr allt vanligare

Eftersom vi har egna erfarenheter i olika områden inom nyandliga/ ockulta sammanhang så vet vi verkligen skillnaden mellan en genuin Jesus-förkunnelse och en allt mer grumlig sådan.
Därför är det med stor smärta, förtvivlan och sorg som man i dag kan konstatera faktum att sammanblandning och infiltration av new age i kristenheten blir allt vanligare.
 Bibeln varnar för detta nästan var man än slår upp den.
Att inte kunna acceptera sammanhang som typ Brommadialogen har absolut inte med fromhet eller fariseisk lagiskhet att göra. Tvärt om!
Majoriteten av sökande och utövande människor inom nyandligheten är kärleksfulla och fina människor. Men om de verkligen söker sig till den kristna tron så ska vi ju ge dem det som evangeliet står för, i stället för att sudda ut gränserna.
Vi menar inte att man bör vara rädd för sökande och utövande människor inom området utan ännu tydligare upplysa och få kristna att förstå vad för andemakter som ligger bakom detta. Tyvärr så både bedrar och förblindar dessa makter så att Jesu rena lära blandas upp med orenhet.
 Tänk att få stå upp för den Gud som är större än någonting annat. Några som helst österländska meditationsformer bör vi inte alls ägna oss åt för att höra Honom som gjort oss fria genom sitt verk på korset.
Vi ska vara oss själva och inte söka det övernaturliga, det är då Gud kan vara verksam i våra liv.
 Visst ska vi samtala och ha en dialog, men vi måste vara tydliga med att Jesus är enda vägen och den absoluta Sanningen, vi får inte flumma till det så att evangeliet mister sin kraft.
Jag uppmanar den kristna familjen, och då speciellt kristna ledare, att inte vara rädda för oss som kommer från nyandliga och ockulta sammanhang. Vi har alla den erfarenheten att inte bli tagna på allvar i församlingarna.
Det kanske beror på att vi ser en hel del som kommer från de andemakter som vill splittra och förgöra… och som listigt smyger sig in i våra församlingar.
Vi ska av och i kärlek varna och förmana för det som leder både utvalda och sökande vilse.

Fler artiklar från Debatt