Debatt

Anders Bergsten: Våldsamma spel påverkar negativt

Även om resultaten från forskningen inte är helt entydiga finns tillräcklig grund för att påstå att medievåld kan få negativa effekter.

Observera att den här artikeln publicerades den 18 mars 2010. På grund av spridning i sociala medier kan den åter dyka upp på Dagens mest lästa-lista.

En färsk global studie har kommit fram till att våldsamma datorspel har en negativ effekt på många barn. Studien finns redovisad på idg.se (PC För Alla) och är den största som gjorts hittills, baserad på över 130 000 personer världen över. Studien har letts av Craig Anderson som är professor i psykologi vid Iowa-universitetet i USA.

"Vi kan med stort självförtroende nu säga att oavsett forskningsmetoder och kulturer så har vi fått fram samma resultat i våra tester. Våldsamma datorspel ökar riskerna för att en person ska bli aggressiv, både i det korta och det långa loppet", säger Craig Anderson i ett uttalande på Iowa-universitetets webbplats.

I debatten om våldsamma datorspel och deras påverkan på barn och ungdomar har under lång tid två olika synsätt varit förhärskande. Den ena ståndpunkten går ut på att medievåldet otvivelaktigt är en bidragande orsak till det ökande våldet i samhället, medan det andra synsättet avfärdar detta och förklarar hela våldsdebatten som utslag av "moralpanik".

Frank Lindblad, barnpsykiatriker och docent vid Karolinska Institutet, menar att det är vetenskapligt belagt att barn och ungdomar som ser grovt våld påverkas. Den amerikanske författaren John Grisham, som skrivit böcker som innehåller både sex och våld, svarar entydigt ja på frågan om sambandet mellan medievåld och verkligt våld finns.

Forskning vid sociologiska institutionen, Lunds universitet, visar att flickor vänder oron inåt och uppvisar mörkrädsla, ensamhetskänsla och sömnsvårigheter. Pojkarna däremot riktar sin aggressivitet utåt mot personer eller saker.

Experter knutna till regeringen har dock varit skeptiska. Mediarådets expert ser oron för datorspelens effekter som ett utslag av "okunskap". Även om resultaten från forskningen inte är helt entydiga finns tillräcklig grund för att påstå att medievåld kan få negativa effekter.

Medievåldsdebatten riskerar alltid att bli enkelspårig och gå ut på att "om du spelar våldsamma datorspel eller ser på våldsfilmer, så blir du själv våldsam".

Moralpaniken drabbade naturligtvis också mig efter min motion till Kristdemokraternas riksting 2007, min debattartikel i Expressen 2008 om "Grand Theft Auto IV" och mitt framträdande i "Debatt" 2009.

Men jag har också fått många brev och telefonsamtal från personer som stödjer mig och min uppfattning i frågan om våldsamma datorspel. En reservofficer ringde upp mig och berättade att försvaret använder sig av datorspel som "Battlefield" för att träna soldaterna att reflexmässigt döda på vissa stimuli. Datorspelen bygger på repetitiva beteenden hos spelaren, som tränas att agera aggressivt och utan impulskontroll. Datorspelen förstärker aggressiva beteenden genom belöning - det är klassisk psykologi.

Det finns även en annan allvarlig konsekvens av datorspelen. Den lavinartade ökningen av spelmöjligheter på internet har gjort att spelmissbruket ökar.

Allt fler barn och ungdomar hamnar i datorspelsberoende. 70 procent av pojkarna i årskurs 8 spelar datorspel dagligen. Detta har inte uppmärksammats i debatten.

Anders Bergsten,
KD-politiker
Fler artiklar för dig