Debatt

Vi har inte ”förkyrkligat” Bilda

Vi känner inte igen oss i Sune Fahlgrens verklighets­beskrivning. Det skriver Erik Amnå och Kerstin Enlund från studie­förbundet Bilda i en replik till debattartikeln om att Bilda skulle vara en pseudokyrka (Dagen 3/2).

Sune Fahlgren var för en tid sedan anställd i Bilda, som direktor för vårt studiecenter i östra Jerusalem. Han har tagit del av och bidragit till att praktisera vårt främsta idé­dokument "Kartan och kompassen". Där försöker vi förstå den postsekulära tiden. Men där utmejslar vi också i nära dialog med kristna samfund och andra medlemsorganisationer varsamt såväl visioner som handlingsvägar för ett bildningsarbete på den kristna trons grundval.

Nu påbörjar vi ett framtids­arbete som tar vid efter ”Kartan och kompassen”. Det kommer att innebära många samtal, spaningar och orientering i samtid och framtid. Bilda har en stark tradition och kunnande i att i folkbildningens anda ta fram och dessutom i konkret handling genomföra visionära och strategiska planer. Arbetet är påbörjat och förbundsstämman 2016 fattar beslut.

Under de senaste åren har en av Bildas främsta satsningar handlat om det mångkulturella och mångreligiösa samhälle som växer fram. Vi har med inlevelse skrivit den berättelsen i idéskriften "Olikheter en tillgång i praktiken". Vi både tror och hoppas att Sune Fahlgren känner till både idédokument och idéskrift. Där berättar vi hur Bilda, kanske tidigare än andra, mött och levt den förändring som vårt samhälle genomgår. Där berättar vi hur den postsekulära teorin blir kött och blod. I offentliga samtal har vi lyft såväl mångfaldssamhället, demokratins utmaningar som det religiösa skeendet tiden.

Välkomna att ta del av både artiklar, idéskrifter och samtal på offentliga arenor och i studiecirklar. Det är i Bilda vi har utvecklat deltagarkulturbegreppet med förankring i både folkrörelsearvet och det postmoderna tillståndet. Deltagandets konst är utgångspunkten för vårt kulturarbete i både kyrka och samhälle.

Vår verksamhet växer ständigt, inte minst i den ortodoxa och katolska kyrkofamiljen är tillväxten stark. Kulturarbetet omfattar hälften av vår verksamhet. Behoven är stora och glöden stark i det ömsesidiga arbetet som utvecklas och fördjupas mellan medlemsorganisationerna och Bilda. Vi känner inte igen oss i Sune Fahlgrens verklighetsbeskrivning. Vi känner ett studieförbund som haft en stark utveckling under en lång tid och vars arbete i relation till tre kyrkofamiljer får en stark respons. Kanske var det rädslan för att denna närhet skulle äventyras som oroade vissa av Bildas medlemmar i visionen om ett större studieförbund, snarare än en postsekulär analys?

Vi undrar så vilka belägg som finns för att svepande påstå vi ägnat oss åt "förkyrkligande" av Bilda och att vi gjort "de statliga kriterierna för folkbildning som en form av sekulär trosbekännelse"?

Bilda försöker att precisera sin roll gentemot staten. Av det stora statsanslaget, förutan vilket inget FS/Bilda hade funnits, gör vi vad som ryms i riksdagens kriterier. Vi gillar statens mål för folkbildning. Men för oss är det inte nog. Därför har vi med omsorg utmejslat både ideologiska kompasser och idéskrifter om bildning, kultur, demokrati, kyrka och samhälle i samspel med medlemmar och deltagare. Vi gör också mycket annat bildningsarbete som vi finner angeläget av andra skäl men som vi finansierar på andra vägar. Vi tycker därmed inte att staten totalt sett inskränker vår frihet. Vi vet att staten välkomnar profilering och precisering och vi vet att många uppfattar Bilda som just profilerat och preciserat.

Vi försöker på liknande vis hålla isär våra roller gentemot våra medlemmar. Det är våra medlemsorganisationer som står för att precisera innehållet i sina olika visioner och framtidsplaner. Vi ger impulser, perspektiv och reaktioner. Vi utmanar och utvecklar. Vi ger verktyg och ordnar mötesplatser kring intressanta idéer inom det vida fältet där tro, kultur och samhälle möts. Men vi har inte uppdraget att i samfundens ställe precisera "det kristna" uppdraget. Däremot sker samtalet om både tro, bildning och kultur fortlöpande och på olika sätt i alla de bildningsprocesser som pågår runtom i landet och som vi önskar att allt fler blir delaktiga i.

Så, Sune och alla andra som brinner för bildning och kultur i kyrka och samhälle – kom och var med i det framtidsarbete som nu inleds. Vi kan inte erbjuda någon predikstol men väl stolar som gärna placeras i cirkel.

Erik Amnå, förbundsordförande, Studieförbundet Bilda och Kerstin Enlund, förbundsrektor, Studieförbundet Bilda.

Fler artiklar för dig