Debatt

Verkligheten är mer komplex, Stefan Gustavsson

Det går att kritisera det system vi lever i utan att för den skull vara kommunist, skriver Emmanuel Bäckryd.

Jag är inte kommunist. Jag är inte ens "vänster". Och jag är glad över att få leva i en västerländsk liberal demokrati. När nu detta är sagt, vill jag gärna ge några synpunkter på Stefan Gustavssons kristna försvar för kapitalism och marknadsekonomi (Dagen 25/2). Ur mitt perspektiv haltar hans text rätt rejält.

Tyvärr tror jag att den hållning som Stefan Gustavsson ger uttryck för kan göda en viss aningslöshet hos kristna. Det är därför jag svarar. Inte för att försöka vinna en debatt utan för att jag tror att det synsätt Gustavsson i all välmening företräder i förlängningen gör det svårare för oss kristna att identifiera och bekämpa ett par av vår tids stora ”avgudar”: ekonomismen och konsumismen.

På ett ganska konventionellt sätt förlägger Gustavsson problem till ”hjärtat”, och pengar är alltså inget ont i sig. Det låter ju bra. Kanske lite väl bra förresten? Vi kanske i stället borde tillåta oss att vara lite mer oroliga?

Läs mer Stefan Gustavsson: Marknadsekonomi är bästa alternativet, Peter Halldorf

Låt oss tänka eskatologiskt, det vill säga utgå ifrån den kristna tanken att Gud en dag kommer att rätta till den här världen och göra den till en "perfekt" plats. Nåväl, om Gud en dag gör detta (vilket är en grundläggande kristen tanke), om all girighet och synd räknas bort ur den mellanmänskliga samvarons ekvation, då kommer det knappast att behövas några pengar. Pengar är nämligen ett synligt uttryck för utbytesprincipen: Du får inget för inget. Knappast evangeliets budskap. Nej, när Gud en dag gör allting nytt, då ser jag framför mig välstånd utan att det för den skull behövs några pengar. Vad ska man med dem till i en sådan värld?

Penningsystemet är skapat av människor. Om vi tar den kristna berättelsen om skapelse, synd och räddning på allvar, har jag svårt att se annat än att penningsystemet som sådant i hög grad är att likställa med institutionaliserad synd. Systemet är en del av vår fallna mänsklighet.

Observera att denna analys inte bygger på några lösryckta Jesuscitat. Och att det går att resonera övergripande teologiskt och kritiskt om det system vi lever i utan att för den skull vara kommunist. Jag ifrågasätter till exempel inte äganderätten.

Stefan Gustavsson tar upp en del liknelser som jag finner djupt problematiska, till exempel en parallell mellan sex och pengar. Men den mer korrekta parallellen borde nog vara den mellan sex och välstånd. Gud vill oss väl, välstånd är något gott. I vår värld går välstånd via pengar, för så har vi människor byggt upp systemet. Men det går att tänka sig välstånd utan pengar, i vart fall som ett tankeexperiment. Gustavssons parallell haltar därför från första början, liksom liknelsen om influensa.

Man kan mycket väl se på penningsystemet som något ont i sig och samtidigt anse att givande är något gott. Jag har stått i kristet församlingsledarskap i många år och uppmanar gärna till frikostigt givande, för jag har sett vad det kan åstadkomma. I den värld vi lever finns det pengar, och vi varken kan eller bör stoppa huvudet i sanden. I stället kan vi stå mitt i systemet, peka på dess brister och "avguderi" och samtidigt (för att citera Jesus) använda den orättfärdige mammon för att skaffa oss vänner som tar emot oss "i de eviga boningarna". Verkligheten är mer teologiskt komplex än vad Stefan Gustavssons analys ger vid handen. Med Guds hjälp kan vi vända det som i sig är ett ont (det faktum att det finns ett penningsystem) till att tjäna det goda. Och när vi gör det är vi ett eskatologiskt vårtecken i en vintrig värld.

Jag är inte världsfrånvänd. Jag kollar till exempel gärna på börssidorna för att se hur det går för mitt pensionssparande, och jag försöker lyssna på "Ekonomiekot extra" varje vecka för att hänga med i det som händer. När jag ser på min samtid, ser jag mycket som är gott, men också mycket som gör ont att se, för vi lever i en tragisk värld. Och en del av det jag ser är att vårt ekonomiska och finansiella system i mångt och mycket fungerar som en avgud. Glädjande nog är jag dock säker på att Stefan Gustavsson och jag, även om vi inte håller med varandra i den bakomliggande teologiska analysen, i vart fall kan förenas i uppmaningen till oss alla som vill följa Kristus i denna brustna värld: Fortsätt ge!

Emmanuel Bäckryd,

docent, överläkare, Linköping

Läs mer Peter Halldorf: Koldioxid är inte djävulen - men girigheten är tveklöst fienden

---

Fakta:

  • 25 februari 2020

---

Fler artiklar för dig