Debatt

Synliggör kristendomens historia i kyrkorna

Skolans läroplaner ger inte längre tillräckligt med utrymme för undervisning kring kristendomens inträde i vårt land under 1000-talet, därför behöver kyrkorna bli bättre på att berätta denna historia, skriver Rolf Ekelund.

För mer än 1 500 år sedan vandrade unga svenska män den långa vägen från Rom till sina hemtrakter belägna i det område som vi i dag benämner Sverige. Männen hade tjänstgjort som legosoldater i den romerska krigsmakten och i deras bagage fanns inte sällan delar av den lön de erhållit, kanske i form av något eller ett par guldmynt. Med sig hade de ofta även fragment av berättelser om Kristus och kristendomen.

Dessa spillror av ofullständig kunskap om kristendomen spreds så småningom bland delar av befolkningen och redan vid yngre järnålderns inledning, omkring år 500 efter Kristus, återfinns smärre inslag av kristen lära i den asatro som då var rådande.

Under de följande femhundra åren tillkom successivt ytterligare kunskap om den kristna tron, och den fornnordiska mytologin miste alltmer av sin kraft. Vid inledningen av 1000-talet kulminerade utvecklingen och det stora genombrottet för kristendomen inträffade under de följande decennierna.

Det var alltså under vikingatidens slutskede som människor runt om i landet övergav asatron och lät sig kristnas. Runstenar som ristades vid den här tiden försågs ofta med kristna kors och under århundradets senare del byggdes kyrkor på ett flertal orter, ofta vackra träkyrkor med stående timmer, så kallade stavkyrkor.

Inte minst skolans elever kan härigenom ges en levande och högst påtaglig redogörelse för viktiga händelser i hembygden.

—  Rolf Ekelund

Omkring hundra år senare tillkom ett stort antal av alla de vackra medeltida stenkyrkor som fortfarande finns bevarade i vårt land. De flesta av dem har visserligen byggts till, byggts om och renoverats genom århundradena men den medeltida, strama skönheten finns oftast bevarad, åtminstone i någon del av kyrkobyggnaden.

De gamla kyrkorna kan berätta om olika tider och stilideal, inte sällan handlar det om såväl medeltid som stormaktstid och barock, men även om tidigare och senare epoker. För de flesta kyrkor gäller att utförlig historieskrivning gällande byggnaden finns lättillgänglig i kyrkan eller på församlingens expedition.

Alltför ofta försummar kyrkan och församlingen att berätta den intressanta historien om hur kristendomen kom till orten och hur det kan ha gått till när den första kyrkan byggdes, samt vad den befintliga kyrkobyggnaden har att berätta om hemortens historia.

Inte minst skolans elever kan härigenom ges en levande och högst påtaglig redogörelse för viktiga händelser i hembygden under forna tider. I synnerhet gäller detta den spännande och intressanta övergången från vikingatidens asatro till medeltidens kristendom, för snart tusen år sedan.

Intresset bland församlingens medlemmar och även övriga boende i området har varit mycket stort, ibland överväldigande.

—  Rolf Ekelund

I Österåkers pastorat i Uppland har man gjort slag i saken och under ett par års tid arbetat med ett projekt kring Österåkers kyrka och dess fornminnesrika omgivning. Fyra stora och innehållsrika fornminnesskyltar har installerats invid kyrkan och på lämpliga platser i kyrkans närhet. Skyltarna berättar om spår och lämningar som spänner över femtusen år, från stenålder till medeltid samt om kyrkobyggnadens historia, från tidig medeltid till modern tid.

Österåkers kyrka

Fornminnesskyltarna är försedda med QR-koder som länkar vidare till sidor på pastoratets webbplats där, förutom engelskspråkiga versioner av skyltarnas texter, fördjupande information finns att tillgå. Dessutom finns på kyrkans webbplats ett stort antal artiklar som berättar om lokal historia.

Intresset bland församlingens medlemmar och även övriga boende i området har varit mycket stort, ibland överväldigande. Det nedtrampade gräset kring fornminnesskyltarna och på stigarna runt om i området vittnar om besökarnas intresse. Man kan studera arkitektur från medeltiden och barocken, lära sig vad en takryttare är och studera runstenen i vapenhuset som berättar om de vikingatida föräldrarna Toka och Viking.

Kyrkan och församlingarna måste kompensera för detta kunskapstapp. Och saken brådskar om vi vill förhindra fortsatt medlemstapp i Svenska kyrkan.

—  Rolf Ekelund

Jo, visst handlar detta om kyrkan och kristendomen. Det handlar om att erbjuda ett steg in i kyrkan och dess verksamhet: en fördjupning för de personer som redan bekantat sig med kyrkan och en väldigt fin och naturlig ingång för den som tidigare inte nått ända fram.

Här finns således en stor utvecklingspotential för församlingar som bättre vill nå ut med sina budskap och samtidigt bidra till folkbildningen. Bjud in till området kring kyrkan, öppna kyrkans portar och synliggör det kulturarv som församlingen är satt att förvalta.

Det är främst unga människor som församlingarna bör rikta sig till. Skolans läroplaner ger inte längre tillräckligt med utrymme för undervisning kring kristendomens inträde i vårt land under 1000-talet, varken i ämnet historia eller i religionskunskap. Kyrkan och församlingarna måste kompensera för de kunskapsluckor som därigenom uppkommit. Och saken brådskar om vi vill förhindra fortsatt medlemstapp i Svenska kyrkan.

Fler artiklar för dig