Debatt

Även den som är ung får bli döpt

Undervisningen om dopet skedde i huvudsak efter dopet.

Roger Hammarstén berättar (Dagen 2 nov) om en mångårig kamp med sin syn på dopet. Han har säkert rätt i att man hör "nästan aldrig någon predikan om dopet och dess betydelse för det kristna livet i baptistiska församlingar, förutom väldigt kortfattat i samband med dopförrättningar". Därför är hans efterlysning av en djupare bearbetning av tolkningen av dopet välkommen och välmotiverad.

Några av hans tankar delar jag däremot inte. Till exempel att "kärnan i baptistisk dopteologi är att dopkandidaten ska undervisas grundligt i frälsningen och vad dopet innebär innan dopet förrättas" och att detta gör det svårt för lågstadiebarn att förstå dess innebörd. Enligt min mening visar Nya testamentet att undervisningen om dopet i huvudsak skedde efter dopet. Dopet är knutet till omvändelsen och dess förutsättning är att den som döps tror på Jesus Kristus, som har dött och uppstått för oss. Behöver ett barn omvändelse? Kan ett barn som är 7 eller 9 år göra fel och behöva be om förlåtelse? Ja, är mitt svar, och då kan det också bli döpt till Kristus och få syndernas förlåtelse.

Hammarstén skriver att den som blivit döpt som nioåring kanske känner dopet väldigt avlägset i pensionsåldern. Jag döptes en dryg månad innan jag fyllde 9 år, och är i dag 70. Just det faktum jag döptes i så unga år blev en påtaglig hjälp för mig under de struliga tonåren. Dopet i vatten blev det band som höll mig fast i tron att jag tillhörde Jesus Kristus och hans församling.

Den som är nio förstår naturligtvis inte fullt ut vad ­dopet innebär. Det gör jag inte nu heller, trots mina 70. Men jag förstod som nioåring att jag älskade Jesus och ville till­höra honom. Och det räcker för att bli döpt. Sedan behövs, som Hammarsten efterlyser, en regelbunden och grundlig undervisning vad det innebär att vara döpt in i Jesu Kristi död, att uppstå med honom och leva för Honom,

Hammarstén ser också en motsättning mellan barnvälsignelse och troendedop. Så är det naturligtvis inte. Gud har i sitt ord uppmanat oss att välsigna, inte bara barn, utan alla människor och till och med våra fiender, om vi har några. Välsignelsen kräver ingen motprestation, medan dopet kräver en respons. Medan vi bara döper d

Daniel Wärn

Fler artiklar för dig