Debatt

Därför svalnar stödet för Israel

Antisemitismen har tyvärr också smugit sig in i kyrkan.

"Stödet för Israel svalnar!"

Jag är inte ett dugg förvånad över det påståendet. Inställningen till Israel och det judiska folket har förändrats kraftigt i svensk kristenhet. Allt fler kristna ifrågasätter nu öppet om Israel verkligen är svaret på Bibelns profetior. Jag tror att den förändrade gudsbild och liberala bibelsyn, som breder ut sig bland kristna i Sverige har sin orsak i att man inte läser Guds ord och tar det till sig. Att ifrågasätta Israels existens visar på en mycket dålig kunskap om ­Bibelns profetior och Israels roll i sluttiden.

Den växande antisemitismen i vårt land är inte i första hand ett uttryck för ett politiskt hat utan för djävulens hat mot Israel som Guds egendomsfolk. Vi får aldrig glömma att frälsningen kommer från judarna. Under årtusenden har djävulen gång på gång försökt sabotera Guds frälsningsplaner med hela världen. Men i de framtida planerna kommer Israel och judarna att inta en viktig roll som huvud­aktörer. Om man inte känner till eller bryr sig om Bibelns profetior, så påverkas man av de sekulära strömningar som finns i Sverige. Tidsandan påverkar oss – medvetet eller omedvetet!

Antisemitismen har tyvärr också smugit sig in i kyrkan. Många kristna i dag är helt omedvetna om vad de utsätter sig för genom sitt ifrågasättande av Israels rätt att existera som nation och sin negativa syn på judarna.

Ersättningsteologin har starkt bidragit till att många kristna i dag har en helt felaktig inställning till Guds egendomsfolk och därmed ”strukit Israel från dagordningen”. Men kyrkan har inte övertagit Israels roll. Paulus är mycket tydlig på den punkten: ”Om du som är en gren av en vildoliv (hedningarna) har ympats in i stället och får del av saven från det äkta trädets rot, så förhäv dig inte över de andra grenarna (judarna).” Hedningarna har inte ersatt judarna utan ympats in bland grenarna.

Guds tankar och planer med sitt folk i avslutningen av vår tidsålder kommer att förverkligas! Landet Israel tillhör Gud och det är han som gett detta land till sitt folk för att de ska förverkliga hans planer. Planen på en tvåstatslösning kommer inte från Gud. Här kan inte EU, FN, USA och Ryssland kräva något som går emot Guds ord. Bibeln uppmanar oss att välsigna Israel. Det innebär inte att allt de gör är efter Guds vilja, men vi ska be till Gud om hans beskydd över Israel.

Arne Brännström

Fler artiklar för dig