Debatt

Extern byrå betalades 161 000 kronor

Ett bättre ordval hade varit att Equmeniakyrkan ”har lagt stora resurser på logga, etcetera. Jag beklagar det.

Tack till Görel Byström Janarv som påpekar en olycklig formulering i min krönika om kyrkorna som varumärken.

Ett bättre ordval hade varit att Equmeniakyrkan "har lagt stora resurser på logga, etcetera. Jag beklagar det.

Sedan är ju inte heller användningen av interna resurser gratis.

Dessutom var antagandet av namnet Equmeniakyrkan kulmen på en process, där en e­xtern byrå betalades 161 000 (exklusive moms) kronor för det s­edermera avfärdade namn­förslaget Samfundskyrkan.

Min avsikt med krönikan var inte att specifikt kritisera Equmeniakyrkan för hur de använder sina pengar.

I stället handlade det om att peka på den varumärkeslogik som alla kyrkor och samfund idag lyder under, med svällande marknadsavdelningar och oro över det egna varumärkets ställning.

Joel Halldorf

Fler artiklar för dig