Debatt

Får homosexuella vara med i en pingstförsamling?

Jag tror många önskar att Teologiska nätverket talar klartext och ger en tydligare vägledning till församlingarna i denna känsliga och kontroversiella fråga.

En debatt har startat efter det att Niklas Piensoho i ett bibelstudium på Nyhem påpekat att vi ska välsigna homosexuella, även om vi inte välsignar deras livsstil. Däremot har det vad jag vet inte debatterats hur man ska tolka det som Teologiska nätverket i Pingst skriver i skriften "Homosexualitet och kristen tro" som ingår i skriftserien "Trons hemlighet" utgiven av Libris och Pingst.

Ska homosexuella som lever i ett äktenskap eller i en parrelation kunna vara eller bli medlemmar i en pingstförsamling? Det är en mer känslig och kontroversiell fråga. Teologiska nätverket skriver så här: "Församlingen är ett hem för alla dem som upptäckt sin svaghet och sökt hjälp för den. Församlingen som Kristi kropp måste därför stå upp mot homofobi, diskriminering och nedvärdering och i stället vara en öppen miljö för sårbara människor. En plats där det finns utrymme och upprättelse för alla människor och alla slag av svaghet" (sid 44).

Hur ska man tolka formulering "en öppen miljö" och en plats där det finns utrymme för"? Innebär det att de som lever i en homosexuell relation och ser det som förenligt med sin kristna tro är välkomna som medlemmar? Eller är bara de välkomna som "upptäckt och sökt hjälp" för sin svaghet? Jag undrar i så fall över logiken, eftersom Teologiska nätverket samtidigt skriver att "homosexuella handlingar betraktas alltså som en synd, en synd bland andra synder. Udden riktas mot oss alla" (sid 28). Som exempel på andra synder nämner man "girighet och förtal" och de som är "ovettiga och själviska" (sid 48).

Alla vi som är mer eller mindre själviska, giriga, som ibland talar illa om andra, är ovettiga (?) och upptäckt men inte sökt hjälp för dessa ”svagheter” accepteras i dag fullt ut som medlemmar. Om bara de som lever helt i överensstämmelse med Bibelns vägledning och de som söker hjälp för de svagheter som nämns ovan får vara medlemmar, skulle vi drabbas av det största medlemsraset i frikyrkans historia. Då blev det inte så många kvar i våra församlingar. Inte jag och kanske inte heller du som läser detta.

Men anledning av den aktuella debatten har Pelle Hörnmark i sin blogg skrivit att praxis är att "teologin formas i den lokala församlingen". Samtidigt tror jag många önskar att Teologiska nätverket talar klartext och ger en tydligare vägledning till församlingarna i denna känsliga och kontroversiella fråga.

Alf B Svensson

Fler artiklar för dig