Debatt

Felaktiga påståenden om Equmeniakyrkan

Jag undrar vilka källor Joel Halldorf har för detta och hur han kan vara så felinformerad.

Joel Halldorf sprider felaktigheter. I ledarkrönikan (Dagen 15/4) skriver han om vad han kallar "varumärkeskonfessionalismen".

I krönikan skriver han att Equmeniakyrkan spenderat stora pengar på logga, slogan och namn. Jag citerar honom: "Nybildade Equmeniakyrkan har lagt stora pengar på logga, slogan och namn."

Det är häpnadsväckande – och helt felaktigt. Jag undrar vilka källor han har för detta och hur han kan vara så felinformerad.

Eftersom jag själv har var kommunikationsansvarig vid tiden för detta arbete med "logga, slogan och namn", kan jag informera Joel Halldorf om att arbetet med Equmeniakyrkans logotyp, slogan och namn har varit "inhouse", det vill säga utförts av våra anställda på kansliets kommunikationsavdelning. Inga betalda konsulter har funnits i detta arbete. Stolt kan jag deklarera att vi faktiskt har haft kompetensen i vårt eget kansli. Självklart har vi konsulterat experter på området – men inte en krona har spenderats på konsulter för att ta fram Equmeniakyrkans (mycket uppskattade och starka) logotyp, vårt namn och slogan, det vill säga "En kyrka för hela livet där mötet med Jesus Kristus förvandlar mig, dig och världen".

Självklart förväntar vi oss en ursäkt över att sådana felaktigheter sprids på ledarplats i Dagen – och som bidrar till en negativ bild över hur Equmeniakyrkan använder församlingsmedlemmarnas gåvor.

Görel Byström Janarv, Equmeniakyrkan

Fler artiklar för dig