Debatt

Försök till svar på "70-årig pingstsysters" frågor

Vi får förlita oss på att den som till sist kommer att döma både levande och döda gör detta så att fullständig rättvisa skipas, skriver Torbjörn Göransson.

Undertecknad är en före detta pingstbroder i 70-årsåldern. Jag är ingen teolog men mycket intresserad av Bibeln. Liksom du har jag förfärats av Gamla Testamentets beskrivningar av förfärliga våldsdåd som utförts i Guds namn. Mänsklighetens historia är för övrigt full av våld och ond bråd död och det tycks inte finnas någon ände på detta. Under det som kallas inkvisitionen dödades minst 50 miljoner djupt troende människor under medverkan av en annan grupp troende som menade att det hela gjordes för att bevara den rätta tron. Allt detta våld är helt omöjligt att förstå och jag tror att det kommer att så förbli så länge vi lever här på jorden.

Förklaring till den ondska vi läser om försöker jag för egen del finna i Bibelns beskrivning av ondskans ursprung. Det beskrivs att det uppstod en strid i himlen när den främste ängeln gjorde uppror mot Gud och en tredjedel av alla änglar ställde upp på upprorsmakarens sida. Vidare säger Bibeln att denne fiende blivit nedkastad på jorden och fortsätter där upproret fram till dess en ny himmel och en ny jord skapas, där enbart rättfärdighet kommer att finnas. Kampen mellan gott och ont innebär tyvärr att även helt oskyldiga offras och Gud ställde sig på de oskyldigas sida när han offrade sin helt oskyldige son. Ibland tänker jag att de oskyldiga barnen som dödades på Gamla Testamentets tid kanske pekar fram mot den oskyldige sonen Jesu Kristi död, även om jag vet att det var offerdjuren i tabernaklet och templen som utgjorde denna förebild.

Det som kanske borde skrämma oss mer än det trots allt begränsade dödandet under gången tid är det som kommer att ske när Jesus återkommer. Bibeln beskriver nämligen att alla de som inte tror på Jesus Kristus kommer att förgöras. Även detta hör till allt det i Bibeln som är svårt att förstå, men vi får förlita oss på att den som till sist kommer att döma både levande och döda gör detta så att fullständig rättvisa skipas. Till dess får vi leva med våra frågor, smärta och ibland ilska. Jag vet av egen erfarenhet att Gud inte förvägrar oss att gå till honom med allt detta och ibland har svaret bara blivit att ”min nåd är allt du behöver.”

Torbjörn Göransson

Fler artiklar för dig