Debatt

Jesus är Gud -i GT och NT

Det är bara genom Jesu person vi kan förstå och rättvist tolka Guds ord i både Gamla och Nya Testamentet, skriver Samuel Johansson.

Gamla Testamentet kan inte läsas som en kristen urkund utan att läsaren anlägger det synsätt som Jesus anger från början av sin gärning. Redan vid sitt första offentliga framträdande i Lukas evangelium förkunnar han att den tusenåriga messianska profetian just gått i uppfyllelse inför publikens ögon. Där och då anger han vilken tolkningsmodell av Bibeln som bör gälla alla som kallar sig kristna.

Hela meningen med Israels historia är enligt Jesus att skapa och infria de Messiasförväntningar som funnits alltsedan kung Davids tid, men som mognat till bristningsgränsen hos det judiska folket dignande under Romarrikets ok. Med sin person, sin uppenbarelse, infriar Jesus det messianska hoppet på ett mycket övertygande om än överraskande sätt: istället för en politisk Messias har Gud själv kommit för att rädda världen.

Som bekännande kristna är vi jesusister. Vi tror inte bara att Jesus uppenbarar vem Gud är, vi tror att Jesus är Gud, det skapande Ordet, den räddande guden, att Jesu ande är den livgivande Anden. Och vi tror att det bara är genom Jesu person vi kan förstå och rättvist tolka Guds ord i både Gamla och Nya Testamenten. Det är Jesus själv som ger oss detta sätt att läsa Bibeln när han på vägen till Emmaus förklarar för lärjungarna "vad som står om honom överallt i skrifterna".

Och vad är det som står om honom överallt? Att han måste försona världen med Gud genom att ge sitt liv som dödsdömd i ett judiskt, romerskt, kosmiskt justitiemord. Som syndabock blir han gjord till synd på korset. När Jesus säger att inte minsta prick av lagen ska förgå förrän allt har gått i uppfyllelse är det i första hand detta -den messianska passionen -han syftar på, sin egen död och uppståndelse. Inte yttersta domen.

Det är alltså den messianska innebörden -hans person och passion -mening, i denna precisa Jesustolkning, GT är att anse som Guds ord, för det är Jesus personligen som är Guds verkningsfulla ord, det gudomliga budskap vi har att förhålla oss till, den förening av mänsklighet och gudomlighet vi har att leva och älska.

"Guds ord" är det namn Jesus ges i Bibelns sista bok, men i Johannes evangelium görs det klart att Guds ord är det namn Jesus haft alltsedan Gud uttalade det ord som skapade världen. Den gammaltestamentliga gudsbilden var en skuggbild. Jesus är verkligheten själv.

Det är i honom vi lever, rör oss och är till.

Samuel Johansson.

Fler artiklar för dig