Debatt

”Jesus fokus var kärleken”

Olof Edsingers syndabekännelseresonemang om nutidsmänniskan och sången "Du vet väl om att du är värdefull" missar målet. Syndabekännelsen är en del av problemet, men den är inte lösningen. Därför lägger inte jag mitt fokus där utan på kärleken. Eftersom vår befrielse och tillväxt ligger i vår upptäckt att vi är älskade av Gud och att vi i Kristus har förmågan att älska vår nästa utan förbehåll.

Narcissism och depression som är motsatsen är två sjukdomstillstånd i känslolivet som gör individen självupptagen. Hur bemöter Jesus människor som är självcentrerade? När Jesus efter sin uppståndelse mötte Petrus som förnekat honom, visste Jesus vad Petrus i sin besvikelse behövde höra. Han begärde ingen ursäkt utan han frågade Petrus tre gånger om han älskade honom.

När Jesus mötte Tomas visste han också vad som var viktigt för Tomas. Inte heller här begärde Jesus någon syndabekännelse. Jesus visar på att det viktigaste för en självupptagen människa är att få höra att hon är älskad som hon är och att hon får svar på sina frågor.

Petrus kärleksförklaring befriade honom från hans självcentrering eftersom kärleken söker den man älskar. Ja, i förälskelsen är man helt upptagen av den andre. Det skeende som leder fram till att en människa befrias från sina synder, har sin grund i den kärlek som Gud visar henne när Jesus går korsets väg. "Så älskade Gud världen att han gav ..."

Vi visar kärlek, sann kärlek, när vi i första hand intresserar oss för hur den andre personen har det – inte hur denne får oss att känna. Jesus visste hur han skulle bemöta Petrus och Tomas. Vet du och jag hur vi ska bemöta vår medmänniska som Jesus i sin kärlek har offrat sitt liv för? Paulus uppmanar oss: "lär känna Kristi kärlek som är väldigare än all kunskap, tills hela Guds fullhet uppfyller er". (Ef.3:16)

LarsOlof Isgren, Kristianstad

Fler artiklar för dig