Debatt

Monopolisera inte Jesus!

På punkt efter punkt går det att peka på att Jesus skulle ställa sig bakom de principer som är bärande för Kristdemokraterna, hävdar Per Landgren i sitt svar till Micael Grenholm, som argumenterade att partiet är mer konstantinskt än kristet.

Micael Grenholms frågor i Dagen den 8 juli ger ett lite udda och anakronistiskt intryck. Han undrar om Jesus skulle ha startat ett politiskt parti och om han skulle ha ställt sig bakom Kristdemokraterna i Sverige år 2014. Det liknar frågan om Gaius Julius Caesar inte borde ha tagit helikoptrar med sina legioner över Rubicon för att underlätta maktövertagandet i Rom. Rimligtvis blir det något lättare om vi skalar bort tidsspecifika företeelser och tar fråga för fråga. Därefter kan vi utifrån vad vi faktiskt vet om Jesus fråga oss om han hade kunnat ställa sig bakom det ena eller det andra.

1. Människosynen/personalismen. De flesta partier i Sverige talar om alla människors lika värde. Det lämnar dock fritt för skiftande tolkningar om hur värdefullt ett enskilt människoliv kan vara. Kristdemokraterna är ensamma om bland riksdagspartierna att nivåbestämma människovärdet.

Vi hävdar att varje människa är ett mål i sig. Ingen annan får äga henne eller kränka henne som ett medel för andra syften. Varje människa är en person med samma absoluta och okränkbara värde oavsett kön, ålder, social position, etnisk och religiös tillhörighet eller sexuell identitet. Skulle Jesus ställa sig bakom en sådan människosyn?

2. Den kristna etiken. Inget annat riksdagsparti vinnlägger sig om att förklara vilken etik politiken ska vila på. Hos såväl höger till vänster kan man se att politiska beslut grundas i nihilism, relativism, utilitarism, men ibland också i ett slags ospecificerad humanism.

Kristdemokraterna står för en kristen värdegrund och etik som bas för politiken. Egentligen finns det ingen skarp gräns mellan etik och politik. Det handlar i båda fallen om ansvariga människors handlingar, vilka medvetet eller omedvetet går tillbaka på människosyn och etik.

För kristdemokraternas del gäller den gyllene regeln och de allmängiltiga värden, vilket också stavas naturrätt. Det är den rätt som utgår från människas natur, eller med kristen terminologi, från skapelseordningen. Det är allmängiltiga eller universella värden som människovärdet, sanning, frihet, kärlek, kunskap och en god miljö, vilka alla har rätt att förverkliga och plikt att låta andra – i vår egen eller i kommande generationer – uppleva. Vad skulle Jesus säga om en sådan etik?

3. Ofullkomlighetstanken. I vår ideologi erkänner Kristdemokraterna sin egen ofullkomlighet. Med det viktiga prefixet krist- i vårt partinamn, kan det lätt ges ett felaktigt intryck av att vi själva skulle tro att vi i alla avseenden klarar att leva upp till våra föresatser. Men bara för att en kristen eller en medmänniska av god vilja inte klarar att leva upp till det dubbla kärleksbudet eller den gyllene regeln, så betyder väl knappast det att man är en hycklare. Skulle Jesus hålla med om ofullkomlighetstanken?

4. Människosyn och etik som grund för demokratin. Enligt Kristdemokraterna räcker det inte med demokrati. Med majoritetsval kan minoriteter kränkas. Demokratin behöver därför säkras. Vi menar att detta bäst sker med den människosyn och etik, som i vår del av världen förvaltats av den kristna idétraditionen. Skulle Jesus stödja kristen människosyn och etik som grund för demokratin?

5. Naturliga gemenskaper. Enligt kristdemokratin byggs samhället bäst underifrån. Samtidigt är vi varken individualister eller kollektivister. Vår utgångspunkt är att människan är en social varelse. Varje människa föds in i nära relationer. Familjen är en sådan naturlig (läs: ändamålsenlig) gemenskap och likt FN anser vi att familjen är samhällets viktigaste byggsten. Samtidigt som vi vet att det finns en viktig avsikt med mamma, pappa, barn, så vet vi också fuller väl att tillvaron ofta inte är så enkel.

Familjer bryts upp på grund av skilsmässor eller dödsfall. Ibland är familjen splittrad redan från början. Då tar vi barnens utgångspunkt och gör vad vi kan för att stötta barn och föräldrar. Ställer sig Jesus bakom barnen och familjerna?

6. Solidaritet, subsidiaritet och förvaltarskap. Det finns andra grundläggande principer för Kristdemokraterna. En handlar om medmänsklighet och kärlek utifrån den gyllene regeln. Detta kallar vi för solidaritetsprincipen. En annan om att var sak hanteras bäst på sin mest ändamålsenliga nivå. Detta kallar vi för subsidiaritetsprincipen. Vi menar till exempel att familjen bäst bestämmer själv vem som ska göra vad i det egna hushållet. Inte maktfullkomliga politiker. Förvaltarskapsprincipen hämtar sin djupaste inspiration från människans ansvar att inför Gud och andra människor klokt och ansvarsfullt förvalta egna talanger och ändliga resurser. Skulle Jesus gilla dessa principer för ett samhällsbygge?

Låt oss inte monopolisera Jesus, Mikael! Låt oss i stället pröva var politisk fråga utifrån vad vi vet om hans etik och människosyn.

Per Landgren, fil dr, ersättare i Kristdemokraternas partistyrelse

Fler artiklar för dig