Debatt

Nya skolan evangelisk karismatisk - inte katolsk

Ulf Ekmans ställningstagande påverkar inte den planerade nya högskolan, den blir evangelisk karismatisk och ingenting annat. Det skriver Anders Gerdmar.

Strax efter vårt upprop i Världen Idag (7/3), redaktionellt uppmärksammat och debatterat i Dagen, briserade bomben att Ulf Ekman konverterar till Katolska kyrkan.

Detta väcker berättigade frågor och därför vill jag klargöra följande.

Den nya högskola som vi ber om och arbetar för blir evangelisk karismatisk och ingenting annat. Det betyder en tydlig bibelsyn på Bibeln som Guds ord och yttersta och absolut auktoritet i varje teologisk diskussion. Det betyder att varken någon kyrka eller något samfund styr vad som tros och undervisas. Det betyder att vi tror att det karismatiska livet är helt avgörande för att evangeliet ska nå ut med kraft.

Detta är naturligt eftersom vi vill förena kristna från alla evangeliska sammanhang kring en vision för landet: Att träna ledare som kan förkunna ett kraftfullt evangelium, ge sakliga svar när kristen tro och etik angrips och stå för sanningen i ett land och på en kontinent där kristen tro är alltmer hotad.

Min egen syn på Romersk-katolska kyrkan har varit densamma i mer än trettio år, eftersom mina två bröders och många nära vänners konversion tvingat mig att ta ställning. Varken då eller nu har jag trott att katolska kyrkan är den enda vägen. Och utöver att själva skilsmässan från bröder kan vara smärtsam har min syn på katolsk teologi i stort varit densamma hela tiden. Skillnaden är att mötet med katolska karismatiker har varit fantastisk: Djup omvändelse, brinnande tro och tungotal! Det viktigaste i tron förenar alla kristna – tron på en levande treenig Gud, på Jesus Kristus som frälsare, på Bibeln som Guds Ord. Men längre ner på listan kommer sådant i katolsk teologi som jag inte kan instämma i. Därför är jag glad och lycklig i min grund i apostolisk kristendom, med dess fullhet av både biblisk tro och praktisk och starkt karismatiskt liv, samtidigt som jag instämmer i Jesu bön om att alla troende ska förenas till ett, för att världen ska tro (Joh 17:21).

Att min pastor sedan nästa trettio år och jag går olika vägar är naturligtvis omvälvande, men det ändrar inte visionen, varken för mig som person eller för en ny teologisk högskola. Det Ulf Ekman gjort för svensk kristenhet och för utbildning av ledare kommer jag alltid tacka Gud för, även om vi nu går olika vägar.

Den senaste tiden av omvälvningar, både LOTS nedläggning och Ulf Ekmans konversion, har tvärtom för mig betytt en ny fokusering på uppdraget att undervisa i Guds ord, och en brinnande vilja att förkunna evangelium om Jesus Kristus, med full överbevisning, åtföljt av tecken och under. Det är det som människor behöver. Och det är för att träna arbetare för det uppdraget vi tror att det behövs en ny teologisk högskola – för landets skull!

Anders Gerdmar, docent och ordförande i arbetsgruppen för en ny teologisk högskola

Fler artiklar för dig