Debatt

Svar till 70-årig pingstsyster

Skall man avfärda en del av Gamla Testamentets texter för att de verkar ge en alltför grym bild av Gud så får man kanske avfärda en del av Jesu ord också, skriver Hans Silwer.

70-årig pingstsyster skriver i sin uppräkning av svårsmälta delar av GT: ”uppmanar föräldrar att se till att deras uppstudsiga söner blir stenade” och senare att ”Jag upplever att Jesus tydligt går emot allt detta...” Då undrar jag om hon har reflekterat över till exempel Matt 15:2-5 där Jesus säger: ”Varför bryter ni mot Guds bud för era stadgars skull? Gud har sagt: Hedra din far och din mor och: den som förbannar sin far eller sin mor skall straffas med döden. Men ni påstår...”. Jesus hänvisar till att Gud förordnat om ett dödsstraff som vi idag ser som alldeles för hårt.

Jesus är också den som talat mest och tydligast om Helvetet och dess pina och fasa. Han har vidare i Matt 26:24 uttalat de synnerligen skarpa orden : ” ... ve den människa genom Människosonen blir förrådd. Det hade varit bättre för honom att han inte hade blivit född.”

Skall man avfärda en del av Gamla Testamentets texter för att de verkar ge en alltför grym bild av Gud så får man kanske avfärda en del av Jesu ord också men då framstår också bilden av en egenhändigt hopsnickrad så kallad kristendom allt tydligare.

Gud har också tillåtit saker som inte varit en del av hans genuina vilja. Ett exempel är om skilsmässa där Jesus sa i Matt 19:8 ”Därför att era hjärtan är så hårda tillät Mose er att skiljas från era hustrur, men från början var det inte så”. Ett annat exempel är från 1 Sam 8 där Israels folk ville ha en kung och därmed, enligt Gud, förkastade honom men han hjälpte folket ändå. Om sådana ”kompromisser” kan vara en del av svaret på hur Gud och Mose agerade i samband med Midjans flickor och pojkar vet vi inte. Vi har inte alla pusselbitarna och bör därför vara försiktiga innan vi dömer ut en bibeltext. Vi vet inte heller om en stor del av befolkningen i Jeriko och bland midjaniterna var besatt efter att ha sysslat mycket med trolldom. Något som Israels folk kunde ha svårt att värja sig emot då Guds Ande inte var utgjuten så som den är i dag.

Paulus stod i Apg 20:14 inför rätta och berättade att han tjänade Gud och man kunde vänta sig att han menade sig tjäna genom att berätta om Jesus i olika länder men han sa istället att ”jag... tjänar mina fäders Gud på det sättet att jag tror på allt som är skrivet i lagen och hos profeterna.” Jesus förebrådde också emmausvandrarna i Luk 24:25,26 för att de var tröga med att tro som på det sätt som Paulus beskrev och kommer man fram till en annan slutsats än Jesus kanske man skall tänka en gång till.

Det finns fler bibelsammanhang i GT som i mitt tycke är svåra att förena med en rättfärdig Gud än de som systern räknat upp. Jag kan reagera mot att Gud fick Abraham att tro att han skulle behöva offra Isak och att Gud i Jos 11:6 sa till Josua att skära av hälsenorna få fiendens hästar men till slut handlar det om att tro på att Gud har ett bättre omdöme än vad vi har och har större kärlek och större förstånd. Jesus kunde ha sagt när han vandrade på Jorden att: Kan Gud vara rättfärdig om han vill att jag som oskyldig skall lida istället för de skyldiga? Men han lydde sin fader och trodde på honom in i döden. I vårt rättsväsen kan inte någon ta på sig en annans straff men inför Gud fungerade det så vid detta tillfälle, vilket vi som kristna bejakar med tacksamhet.

Sammanfattningsvis är det vanskligt att lägga vårt rimlighetstänkande som mall på vad Gud gör. Det kan bli som att ge sig på att mäta vår galax med tumstock. Måtten på galaxen är så stora att vi har svårt att göra oss en föreställning om dem.

Hans Silwer

Fler artiklar för dig