Var hittar vi nutida ”Jesusrörelsen”?

Små gnistor kan rätt hanterade tända värmande­ eldar.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Under sent 1960-tal och tidigt 1970-tal började en rörelse på USA:s västkust. ”Jesusrörelsen” eller ”Jesusfolket” som den kallades kom att influera kristenheten över hela världen.

En del av den musik som utvecklades kom att influera nutida kristen musik, bland annat Jesus Culture och Hillsong. Man började ge ut Hollywood free paper – en tidning som kom ut i en halv miljon exemplar som mest. Församlingar bildades, äldre samfund fick uppleva förnyelse och nya människor kom till tro.

I Sverige bredde Jesusrörelsen ut sig snabbt i början på 1970-talet och på Hisingen i Göteborg startades ett kollektiv – Jesushuset – där man skulle ta hand om de människor som kom till tro. Snart var ett 40-tal Jesushus etablerade över landet.

I Borås kom, på kort tid, omkring 200 ungdomar till tro och 150 av dem döptes i pingstförsamlingen. 1972 gjorde ”Jesusfolket” en evangelisationssatsning på Kiviks marknad då stora grupper av människor samlades vid korset i stället för vid olika porrtillställningar.

Jesusrörelsen fick bilda plog för kristna särdrag som kom att följa växande församlingar lång tid framåt. En tydlig bibelförankring, omvändelsens verklighet, lärjungaskap, Jesuscentrering, karismatiska uttryck, evangelisationsfokus och rättvisepatos var tydliga ingredienser i denna rörelse som innebar en vitamininjektion för hela den svenska kristenheten.

Jag var själv tonåring under den här tiden, och kommer ihåg när vi som ungdomsgrupp i den lilla stad där vi bodde, delade in staden i sektioner och gick vi runt två och två och ”knackade dörr” och spred kristen litteratur.

Historien kan aldrig upprepas, men det finns karaktärsdrag i Jesusrörelsen som skulle kunna ses som nödvändiga beståndsdelar i en förnyelse av kyrkligt liv i vår västerländska mylla.

En sådan behövlig strömning är en ny Jesusfascination med evangelisationsfokus. Och det kommer rapporter från olika platser i Sverige som ger indikationer på att något kan vara på gång. En iver att evangelisera ger pannkakskyrkor och andra initiativ både näring och fart.

Som fjällvandrare har jag gång på gång varit med om att vi mitt i ösregn lyckats samla tändved, skyddat den från blåst och fått fyr på elden. Allegorin kan överföras till evangelisationens område. Små gnistor kan rätt hanterade tända värmande eldar.

En annan angelägen strömning är behovet av den helige Andes ledning och gåvor. En helg i mars besökte jag och min fru en kyrka någonstans i Götaland. Vi blev djupt gripna av gudstjänstens ”ton” och utformning.

Ämnet för predikan var ”väckelse” och i avslutningen inbjöds till förbön där både profetiska tilltal och kunskapens ord fick leda i riktning mot böneplatsen. Man kunde anmäla sig som delaktig i en två månaders böneperiod för ”En djupare bön om väckelse.” På lappen för anmälan stod det:

”Jesus, låt mig få vara ett redskap för väckelse. Jesus, tack för att jag har fått nåd av Gud. Jesus, jag är din tjänarinna/tjänare, jag säger JA till ditt uppdrag. Jesus, i tro förväntar jag mig stora resultat.”

Från den gudstjänsten bär jag också med mig känslan av att det är någonting på gång i Sverige.

Enligt kyrkohistorikern Torbjörn Aronsson startade Jesusrörelsen den 31 maj 1967 när Arthur Blessitt från sydstatsbaptisterna hade sitt första möte i Griffith Park i Los Angeles. 14 personer tog emot Jesus.

Arthur hade redan som 15-åring en upplevelse av att Jesus kallade honom att predika evangeliet. Han tog det på allvar och började senare predika på nattklubbar och barer. Arthur finns nu i Guinness rekordbok som den som vandrat flest mil med kors och bibel. Som 75-åring är han nu uppe i 66 871 km.

Vi vet inte var en Jesusrörelse kan ta ordentlig fart i dag. På västkusten, östkusten, Småland, Skåne, Mälardalen eller någonstans i norra Sverige? Ibland­ har vi en bild av att det är något diffust och utanför vår kontroll.

Men precis som så ofta förr i kyrkohistorien börjar det när någon eller några lyssnar intensivt på Jesu ord ”Följ mig!” och börjar gå i en viss riktning. Tonåringen Arthur svarade ja. Vi kan säga vårt ja till Jesus och bli en del i den sista tidens mäktiga Jesusrörelse innan Jesus kommer tillbaka.

Roger Arnfjell

Detta är en debattartikel av en eller flera externa skribenter, som själva svarar för de åsikter som framförs. Dagen värnar en fri och öppen debatt. Tidningens linje framförs på ledarsidan.
Debatt Helena Erkenborn.
Premium Enligt Europakonventionen finns det rätt till samvetsfrihet vid abort och dödshjälp. Arkivbild.
Foto: SerhiiBobyk
Foto: SerhiiBobyk