Debatt

Vi kommer inte till kyrkan för att ge

Annars blir kristen­domen bara en kravlista.

När Robert Wirehag i Debatt i Dagen 11 september säger att "Kristen tro är inte individuell" så tar han upp ett mycket angeläget ämne. Hans varning för att vår tids individualism och egoism löper stor risk att prägla kristen tro, främst bland unga, är viktig att ta på allvar. Jag håller också med om att kyrkan inte endast är en social förening, utan "... en gemenskap av troende som följer och tillber Jesus ..." Men då han ett par rader längre ner säger att vi kommer till kyrkan i första hand för att ge, då måste jag dock reservera mig.

Kyrkans stora uppgift är att föra ut evangelium, som säger att vi får vara kristna, frälsta, rättfärdiga och accepterade inför Gud, vara Guds barn – hur du nu vill uttryck det – uteslutande av nåd på grund av vad Jesus gjort för oss, fullständigt oberoende av vad vi lyckats med att göra för Gud, församlingen eller människorna. Vi måste först få ta emot Guds oförtjänta kärlek, för att verkligen kunna ge kärlek vidare. Annars blir kristendomen bara en kravlista som vi aldrig blir färdiga med, och som leder till ett självbeskådande som tar bort verklig frihet och frimodighet. Ja, som i sista änden kan leda till uppgivenhet, eller att man flyr till sin, som Wirehag uttrycker det, privata "klädkammare", där man själv får bestämma över sitt liv.

Roland Persson, Hyssna, diakon i Svenska kyrkan

Fler artiklar för dig