Debatt

Virus tillhör inte den ursprungliga skapelsen

Vi bör leva som om varje dag var den sista.

Hela världen är hotad av corona-viruset. Kristna världen över ber emot hotet i många bönekedjor. Vad kan man tro om denna pandemi? Varför kom den?

Jag tänker på Jesu liknelse om ogräset i Matt 13:24-30. Tjänarna frågade sin herre: ”Varifrån har då ogräset kommit?” Mannen som sådde god säd i sin åker svarade: ”En ovän har gjort det.”

Naturvetenskapen har lärt oss att bakterierna har en viktig funktion i skapelsen. Ja, men hur är det med virus? Virus har ingen egen kropp, utan är bara en kod som ockuperar andras celler som har en egen cellkropp. Dessa äts upp och därav bildas virus av värdkropparna. Det handlar alltså om parasiter som inte har någon god funktion i skapelsen.

Jag anar att virus inte tillhör den ursprungliga skapelsen. "Gud såg på allt som Han hade gjort, och se, det var mycket gott" (1 Mos 1:31). Därför räknar jag med att virus har uppkommit som ett delresultat av syndafallet. Men nu har vi en vän som har gjort allt för oss – Jesus Kristus, världens Frälsare. Han är världens Frälsare, även om de flesta i världen inte tror det. Ja, Han är världens Frälsare även om ingen trodde det, för Han behöver inte människor för att kunna vara Gud. Till det behöver Han bara sig själv.

Den världsomfattande pandemin bör påminna oss om de katastrofer som Herren har varnat för, i framför allt Uppenbarelseboken, och som ska föregå Jesu Kristi återkomst på den yttersta dagen. Är vi där nu? Det vet vi inte, men vi bör leva som om varje dag var den sista, åtföljda av ett gott eftermäle. Vi har tillgång till telefon, de flesta har e-post, många har tillgång till sociala medier, som Facebook, Linkedin, Instagram med mera. Vi kristna tillhör faktiskt världens största religion. Låt oss bruka våra medier till att bidra till väckelse för vår omvärld!

Kåre Strindberg, Stockholm, präst med ansvar för själavårdsfrågor

Fler artiklar för dig