Efterlängtad förändring på Svenska kyrkans hemsidor

I början av december fick Svenska kyrkans hemsidor ett nytt utseende.
– Vi hoppas att den nya layouten ska kännas mer välkomnande och varm, säger Liselotte Rogberg, webb­ansvarig förvaltningsledare på kyrkokansliet i Uppsala.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Varför har ni gjort den här förändringen?

– Det tidigare utseendet på de lokala webbplatserna för stift och församlingar var inte speciellt lyckad helt enkelt, säger Liselotte Rogberg.

– Man möttes av en stor bild och såg inte mycket mer.

– Så vi gjorde en ny layout och hoppas att den känns mer välkomnande och varm än den förra. Och att hemsidan håller ihop på ett annat sätt. Vi har tänkt in användarvänlighet och försökt anpassa sidan till både dator och mobil. Vi har försökt välja färger och kontraster så att det ska bli mer lättläst till exempel.

De flesta förändringar brukar mötas av ett visst motstånd i början, då de flesta är vanemänniskor.

– Många tyckte att layouten på den gamla sidan var svår, så vi vet att förändringar var efterlängtad. Och vi vet att våra lokala redaktörer har väntat på den här förändringen.

Hur följer ni upp det här?

– Vi kollar statistik och hur besökare klickar sig runt på hemsidan och ser till exempel var de fastnar. På det viset kan vi lättare fortsätta utveckla sidan och göra den ännu bättre.

Hur viktigt är det för Svenska kyrkan att ha en gemensam grafiska profil?

– Det är värdefullt att värna ett starkt gemensamt varumärke. Det är bra om folk känner igen sig oavsett var i landet, eller utlandet, man befinner sig.

Coronakrisen
Roland Utbult och hans hustru Marie Nylén Utbult.
Foto: Fredrik Sandberg/TT, Privat
Foto: Fredrik Sandberg/TT, Privat
Kyrkorna och coronakrisen
Coronakrisen