21 september 2020

En tidning på kristen grund



Familj

Far och son ombord på Elida

I våras lämnade missionsbåten Elida V sin vinterhamn i Medelhavet, och började segla hem mot Sverige. I besättningen på Elida fanns bland andra far och son Hätting, Kenneth och Gabriel, från Lidköping. Det var en segling som började i shorts och slutade i tjock overall.

1 av 3

Gabriel Hätting, 20 år, har seglat på Elida V sedan 2015. Han är maskinist ombord och ansvarar för daglig service på el och alla maskiner. Vid bryggmötena i Sverige och Spanien är han även ljudtekniker.

– Jag har alltid varit intresserad av båtar, men på gymnasiet gick jag bygg- och anlägg och blev grävmaskinist, berättar han. Efter något år kände jag att det inte var min grej och samtidigt fick jag höra om Elida V. Jag tillhör pingstkyrkan så verksamheten skulle nog passa mig bra, tänkte jag.

I Spanien och på Kanarieöarna åker Elida runt längs kusten och spelar tillsammans med lokala kyrkor. Gabriel har gjort tre resor till och från Medelhavet.

– Resan söderut är bäst, för då seglar man mot värmen, skrattar han.

På årets hemresa fick även pappa Kenneth Hätting tillfälle att vara med. Han hämtades mitt i natten utanför Spaniens kust i Elidas lilla gummibåt och var med ombord till Göteborg.

– Jag är en hängiven seglare. Pappa hade ett rederi och fraktade gods mellan hamnar i Östersjön och Nordsjön. På somrarna när jag var liten bodde hela familjen ombord och hjälpte till.

Elida V är 40 meter lång och kan bära närmare 800 kvadratmeter segel.

– Vi har en segelbåt i Vänern men ett sådant här tillfälle att få segla med Elida V kan man bara inte säga nej till. Det är fantastiskt roligt att få segla en sådan här stor båt tillsammans med Gabriel och andra, från början, okända människor. Efter några dagar är man en i teamet och har fått nya vänner, säger Kenneth.

Det var Elidas ordinarie besättning på fem personer, plus ytterligare fjorton personer, som seglade hem Elida till en ny sommarsäsong. Styra och laga mat hör till de fasta uppgifterna ombord för besättningen, som är uppdelad i vaktlag. I de populära 04.00–08.00 och 16.00–20.00-passen får man uppleva både soluppgång och solnedgång, men det ingår även att laga frukost och middag. Annars så består dygnet mest av att sova, äta, sola och läsa.

– Dagarna gick väldigt fort när man har så här trevligt, säger Kenneth.

Resan började i Cartagena i Spanien, och gick via Kanarieöarna, Lissabon, England och hem till Sverige. Etappen från Gran Canaria tar cirka tre veckor.

Tre stora bananstockar hänger på relingen. Bananerna var gröna när de lastades ombord på Kanarieöarna, och mognade under resan.

Efter sommarsäsongen ska Gabriel mönstra av från Elida. Framtidsplanerna är hittills ganska vaga.

– Kanske söker jag som ytbärgare i Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar. Det verkar vara ett spännande jobb, säger han.

Jerker Norlander

Fler artiklar