27 september 2020

En tidning på kristen grund



Familj

”På senare år har vi snarare återerövrat namnet Elim”

Filadelfia, Betesda och Elim. Gamla bibliska namn som än i dag gäller som namn för många frikyrkoförsamlingar. Men allt fler byter till mer modernt klingande namn. Men hur resonerar de som behåller de gamla namnen? Och hur resonerar de som byter? Dagen har ringt runt och frågat. I dag är det dags för Elim.

1 av 4

En församling som har haft Elim sedan starten finns i Simrishamn, på Österlen. En tätort med närmare 7 000 invånare.

Börge Schönbeck. är pastor i Elimförsamlingen i Simrishamn:

– För oss i dag lever namnets innehåll om källorna i öknen på det viset att vi vill vara en oas för nutidsmänniskan.

Och man håller sig till det bibliska namnet i församlingen.

– Vi har inga tankar på att byta till ett ”rationellt” nutida kyrkonamn, säger Börge Schönbeck.

I Örnsköldsvik finns Elimförsamlingen Örnsköldsvik och Robert Åkerlund är pastor i församlingen

Han vet att berätta att Elimförsamlingen bildades 1870 och från början hette Örnsköldsviks Baptistförsamling. Först 1882 byggde man ett eget kapell som med tiden fick namnet Elim.

– Det har nog funnits tillfällen när vi haft våra funderingar om att byta till ett namn som vanliga människor kan förstå även om vi nog aldrig riktigt behandlat frågan. Den känslan tog än mera fart när vi efter att ha beställt ett nytt affischskåp fick tillbaka det och i utstansad plåt stod texten: Emilkyrkan! Dessutom, komiskt i sammanhanget, så bodde just då ett ungt par i kyrkan som hette Emil och Elin.

– Men på senare år har vi snarare återerövrat Elimnamnet och kopplat det till oss som kyrka idag och vår stad. Vi vill vara en oas för de som vi finns till för och för de som kommer till oss. I Elim ska man både finna vilan i Gud och kraften från det levande vattnet men också rustas för den fortsatt tuffa färden genom livet. Vi har också fått till oss profetiska tilltal på senare år som lyft fram vad vi som församling kallas att vara för människor.

Robert Åkerlundh berättar om ett tilltal till församlingen: "Gud kallar Elim att vara en oas där människor får livgivande vatten. Ett Elim som flödar av liv."

– För oss blev det i all enkelhet ett uppmuntrande profetiskt ord att be utifrån och tro på för framtiden. Vi söker just nu som ledarskap och församling efter en förnyad vision och jag är övertygad om att tilltalet till oss om att vara en oas som flödar av liv kommer att följa oss in i framtiden.

---

Elim

  • Elim nämns i Bibeln som en av lägerplatserna för israeliterna under uttåget från Egypten. Elim är belägen på Sinaihalvöns västra sida, troligen vid Wadi Gharandel, en oas 100 km sydöst om Suez. Enligt

    4 Mos 33:9 fanns det vid Elim tolv källor och sjuttio palmer och där slog israeliterna läger efter att ha vandrat från Mara cirka 25 kilometer norr därom. Jan-Åke Alvasson skriver i boken "Om Pingströrelsen" att Elims symboliska betydelser beskrivs i flera sånger i pingströrelsens sångbok Segertoner. Det handlar då om Elim som en oas och en viloplats, liksom associationer med paradiset.

---

Martin Einald

Martin Einald är Dagens familjeredaktör.

Fler artiklar