Familj

Sofia Wastesson: Gud talar till mig genom sånger

I Sofias Wastessons hem, som hon delar med man och två tonårsdöttrar, finns det en regel som familjen försöker att hålla fast vid. Den lyder: "Jag är okej och jag får vara den jag är". – Vi ger varandra frihet och utrymme. Ingen ska behöva leva med rädsla för misslyckande och skam som drivkraft, säger Sofia Wastesson.

1 av 2

Hon har just fyllt 45 år, bor i Finspång, är utbildad språklärare och doktor i franska. Just nu studerar hon tillämpad språkvetenskap vid Linköpings universitet och Psalmernas teologier vid Enskilda Högskolan i Stockholm.

– Nyligen publicerade jag en artikel i tidskriften Hymnologi. Där beskriver jag lovsångsrörelsen för Nordens psalmforskare, och jag är medförfattare i det vansinnigt ambitiösa psalmlexikonet ”Psalmernas väg”, böcker som nu kommit ut i fyra tjocka band.

– Jag är intresserad av språk och vill gärna utvecklas mer. Språk är levande och dynamiskt. Att studera hur språk fungerar i praktiken är en sorts människovetenskap. Det ligger inte så långt från psykologi, filosofi och teologi.

Hon föddes och växte upp i Kristinehamn i östra Värmland. Hon berättar om ett av sina bästa barndomsminnen:

– Jag var fem-sex år och fick gå på gymnastik i en dräkt med volang. För mig var det helt fantastiskt! Jag minns att jag tyckte om mig själv och andra, läste dikter av Britt G Hallqvist och hade en ständig dialog med Gud. Britt G formulerade sig med frågor och funderingar: "God morgon Gud! Får man säga Gomorron till Gud förresten?" ungefär. Jag ville bli konstnär eller språkforskare. Det lät bra tyckte jag och jag låg på en strand på Gran Canaria och läste spanskalexikon när jag var sju år.

Sofia har varit med i Frälsningsarmén i hela sitt liv.

– Jag är inrullad i barnvagn kan man säga. Det finns en humor, värme och lättsamhet i Frälsningsarmén som jag tycker om. Kanske inte så mycket bibelkunskap. Jag hade behövt mera detaljkunskap som barn för att förstå helheten, och mera praktik och vägledning när det gäller bön.

– Många kristna talar i termer av "vi har ett budskap" men har ingen vana att formulera ens i tanken vad budskapet innebär. Det blir bara ett symbolspråk om Jesus på korset som ingen riktigt kan förstå. För att medvetandegöra hur kommunikation fungerar behövs en omfattande och systematisk undervisning.

Själv tycker Sofia att hon har lärt sig det mesta och det viktigaste om språk och kommunikation under det senaste året. Innan hon åter började studera var hon anställd som kåransvarig i Frälsningsarmén i Finspång i åtta år.

– Jag jobbade med allt ifrån gudstjänster och barnkör till värdegrundsarbete och språkverkstad. Vi började träna svenska med asylsökande redan 2011 och har formulerat en vision med mottot "Guds kärlek i handling".

I april förra året blev hon sjukskriven för utmattning, men tycker att hon har kommit framåt och lärt sig väldigt mycket genom den erfarenheten.

– Jag har flera gånger i mitt liv haft problem med ångest, tvivlat på mitt värde, varit utmattad och fått sluta på arbeten som jag egentligen trivts med men inte orkat med. Det har också präglat mina senaste år.

– Men nu är det annorlunda. Jag har genom vården fått nya ord och begrepp för att beskriva och förstå mig själv på ett psykologiskt plan. Jag tror att det kommer att leda till något bra. Nu vill jag bara vara den jag är.

---

Sofia Wastesson

  • Aktuell: 45 år den 21 oktober.

    Bor: I Finspång.

    Familj: Gift, två tonårsdöttrar.

    Gör: Skriver, studerar tillämpad språkvetenskap och psalmernas teologier.

    Medförfattare i: Psalmlexikonet "Psalmernas väg" (Wessmans musikförlag)

    Om Guds språk: "Gud talar till mig genom sånger, varje dag. Att sjunga eller tänka på en sång är för mig ett sätt att vara vaken, att leva."

    Mer om musik: Fick leda Frälsningsarméns vuxenkör redan som 16-åring. 20 år gammal vann hon "FA Song Contest", vilket Aftonbladet skrev om. 

    På fritiden: Gillar att läsa, lära nytt, inreda och städa, se fransk film och äta chokladpraliner. Lånar en bekants hund ibland, som lek och läkedom.

    Favoritbibelord: Fritt ur Psaltaren 139 "Innan jag har formulerat mina tankar vet du precis vad jag vill säga."

    Få vet: "Att jag ser bokstäver i färger."

---

Fler artiklar för dig