Krönikor

En annan Peterson

Varför inte prova att följa en god teolog?

Upplever du att du fastnat i din bibelläsning? Varför inte prova att följa någon god teologs utläggningar?

—   Gita Andersson

En viss professor i psykologi Jordan B. Peterson från Kanada har den senaste tiden varit synnerligen omdebatterad då han varit på rundresa med föreläsningar här i våra trakter. Inte minst är det unga män som lockas av hans uppfordrande levnadsråd om att räta på ryggen och skärpa sig med att städa rummet et cetera. Finns säkert fog för de råden och annat han har på hjärtat.

Dock är det en annan Peterson som lockar mig, också han från Kanada, också han professor, med namnet Eugen H. Peterson, men professionen är teologi. Hans många bibelkommentarer är älskade och lästa av en stor kristenhet i världen. Denne Peterson fick avsluta sitt jordeliv tidigare i höstas vilket uppmärksammades här i Dagen.

Jag är så tacksam över denne Peterson, vars kommentarer jag startar med varje morgon och har gjort nu i ca två decennier. Jo det är sant. Jag tröttnar aldrig på hans utläggningar kring bibelverserna jag följer, vare sig det är från evangeliet, breven eller profeterna. Låter det insnöat? Slentrianmässigt? Kanske, men faktum är att jag fortfarande blir så inspirerad av vad jag får mig till livs, och motivationen att fortsätta den kristna vandringen ökar starkt efter att ha börjat dagen på det sättet. Ni ska få ett exempel:

Den 4 december läser jag i kommentaren till Kolosserbrevet 1:10. Petersom skriver fritt översatt att livet i Kristus är ett landskap att vandra i, inte en utsikt att beundra. Just så är det! tänker jag, och läser vidare: "Vi ska inte stanna på krönet, nöjda endast med bara en glimt." Och så får jag genast näring för mina tankar och min bön för dagen.

Till på köpet får jag varje dag en kort uppdatering i det engelska språket vilket inte heller är fel. Dels för att jag inte helt vill tappa engelskan, dels för att jag på det sättet erfar en annan dimension av bibelordet. Ibland kan man känna sig begränsad av sitt eget tänkande, ibland också av det egna språket. Och då kan ett annat språk plötsligt öppna upp för en ny förståelse.

Och här kommer ett ord på vägen från mig: Upplever du att du fastnat i din bibelläsning? Att det blivit torrt och intetsägande? Varför inte prova att följa någon god teologs utläggningar? Och varför inte prova på ett annat språk? Det kan bli nytt liv och ny input! Prata med dina kristna vänner om hur de gör, eller kolla med din präst eller pastor vad de kan rekommendera. Som ni kan ana rekommenderar jag Eugene H. Peterson. Men det finns förstås många andra goda utläggare, även svenska!

Gud välsigne dig i din bibelläsning, och din fortsatta vandring med Jesus.

Fler artiklar för dig