Krönikor

Sociala medier är inget eget arbetsområde

Anders Axklo, försäljningschef på Dagen och seminariehållare om sociala medier på Torpkonferensen nästa vecka, om vad man som församling har för förutsättningar att förhålla sig till när det gäller digitaliseringen.

När stora omvälvande förändringar sker i samhället så är det sällan samtiden förstår riktigt hur genomgripande de är. Varken Gutenberg med tryckkonsten eller för den delen Franklin med elektriciteten lär rimligen ha förstått i vilken omfattning deras arbete skulle komma att tillämpas. På samma sätt är det även svårt att beskriva den digitala förändringen av samhället som ett avskilt område, något som man kan stå utanför. Det finns inget område i samhället, och inte heller i församlingens liv, som inte påverkas. Men påtagligt ofta så hamnar tankarna i våra sammanhang kring det digitala som att det är ett tänkt evangelisationsverktyg.

Det stämmer naturligtvis, i så måtto att det talade ordet, det skrivna ordet, mikrofoner och bilar också är evangelisationsverktyg.

Men liksom alla de andra så är det primärt verktyg, att använda till det man vill. Gud bor inte i servrar byggda av människohänder, för att travestera skriften. Med den grunden kan man titta på vad som är speciellt med just de relativt sett nyskapade verktygen, och därmed förstå hur de ska användas. För det ska de.

1. Distribution

Det finns inte längre en kostnad eller en flaskhals som styr möjligheten att massdistribuera budskap. Vem som helst kan publicera ett budskap som når hur många som helst. Borta är tiden när tidningsredaktörer, informationsansvariga eller ens kommunikationsavdelningar styrde vem som fick komma till tals. Det medievärlden kallar ”duopolet”, Facebook och Google, är tillgängliga för alla som vill delta, och får sekund för sekund mer information om oss och därigenom lättare att nå oss.

2. Träffsäkerhet

All den information som den digitala världen växer med gör det möjligt att geografiskt, intressemässigt, åldersmässigt, genusmässigt, och i princip på vilket sätt du vill, definiera vem du vill nå. Den optimeringen har aldrig tidigare varit möjlig mot en målgrupp man inte redan har en relation till.

3. Interaktivitet

Inga avstånd spelar längre någon roll. Kommunikation inom en grupp eller ett intresseområde kan ske ögonblickligen, med ögonblicklig respons och interaktion. Alla styrelser, arbetsgrupper, kommittéer och för den delen församlingar borde ha Facebookgrupper. Om något delas vidare på sociala medier av en stor grupp inom församlingen så får det effekter ett enskilt publiceringsställe aldrig kan komma i närheten av. Det här är inte i stället för att träffas och prata, utan för att kunna interagera kontinuerligt, något vi annars bara kan göra med den helige Ande.

4. Flyktigheten

Vad som fungerar var och är oerhört föränderligt. Detta innebär att ingen har studerat eller forskat på detta särskilt länge, och således heller inte är expert. Digitalt beteende uppför sig som en fågelflock eller ett fiskstim, alla tycks göra samma sak samtidigt, och det går inte att ”betrakta och följa”. Däremot att vara i stimmet och delta. Det gör redan era församlingsmedlemmar, låt dem vara med, församlingsexpeditionen kan inte vara kontrollrum.

Anders Axklo,
försäljningschef på Dagen och seminariehållare om sociala medier på Torpkonferensen nästa vecka

PS 1. Mer information om prenumerationsformen hittar ni på dagen.se/forsamling. Frågor angående prenumerationen, hur ni ska kunna logga in på Dagen.se för att kunna läsa allt innehåll och liknande - kontakta Dagen Kundcenter på 08-619 24 20 eller info@dagen.se

PS 2. Ni som är församlingsprenumeranter kan registrera upp till fem personer som ni vill ska få DagenFörsamlings nyhetsbrev. Gör det på dagen.se/df

Fler artiklar för dig