Recension: Skönlitterärt komplement till bibelläsningen

Johanna Svensson har läst romanen “Roms dotter”

Titel: “Roms dotter”

Författare: Tessa Afshar

Förlag: Sjöbergs förlag (415 sidor)

Genre: Skönlitteratur

Hur många gånger har jag inte undrat hur det var att leva de där första åren efter Jesu död, när två läger uppstod bland judarna beroende på om de bekände Jesus som Messias eller inte? Bibeln berättar förvisso en hel del, och går jag till andra historiska källor kan jag fylla på med ytterligare detaljer. Men det är ändå inte helt lätt att lägga samman allt och skapa en trovärdig bild. Det gör att böcker likt Tessa Afshars Roms dotter blir extra intressanta.

Aquila anländer Rom tillsammans med sin farbror, fast besluten att påbörja ett nytt liv. Här vill han sprida sanningen som brinner som en eld i honom. Sanningen som fick hans far att förskjuta honom. Priscilla går till synagogan varje sabbat. Hennes romerska bakgrund gör det omöjligt för henne att verkligen höra till, men det finns samtidigt ingen annan plats där hon känner mer tillhörighet.

Att en förskjuten judisk immigrant och dottern till en avliden romersk general ska bli det mest inflytelserika paret i den tidiga kyrkan kan ingen av dem ana. De kan heller inte föreställa sig alla hinder de kommer möta på vägen. Mord, svek och förvisning är bara några av sakerna de behöver handskas med. Men de är fast beslutna att sprida budskapet om Jesus och tillsammans lyckas de gång på gång samla små grupper av troende.

Afshar påpekar i sitt efterord att hennes bok på inget sätt kan ersätta bibelläsningen, men i mitt tycke är den ett ypperligt komplement. Att läsa en biblisk roman är för mig att påminnas om att det bakom varje namn i Bibeln döljer sig en person med en egen berättelse. De är verkliga människor och precis som du och jag upplever de både med- och motgång. Det gör mig extra tacksam att det finns författare som – likt Tessa Afshar – är villiga att lägga ner arbetet som krävs för att skriva en bok som Roms dotter.

Johanna Svensson

Johanna Svensson recenserar böcker i Dagen.

Fler artiklar från Böcker