Recension: Så kan medvetna val minska stressen

Per-Johan Thörn Wistrand har läst “Den hänsynslösa elimineringen av stress”

Titel: Den hänsynslösa elimineringen av stress

Författare: John Mark Comer

Översättning: Lina Hagström

Förlag: Sjöbergs förlag (283 sidor)

Genre: Teologi/livskunskap/självhjälp

Den hänsynslösa elimineringen av stress är en personlig berättelse om en stressad pastor i en amerikansk så kallad megakyrka. När tempot hade blivit alldeles för uppskruvat kände John Mark Comer sig till slut tvungen att förändra sitt liv radikalt. Så han tog ett sabbatsår och kom sedan tillbaka till en mindre verksamhet och färre arbetstimmar, gick i terapi och promenerade till jobbet.

Aktivt valde han att leva enklare och att dessutom fira sabbat varje veckoslut tillsammans med sin familj, med mobilerna avstängda och förpassade till en låda i garderoben.

Comer är inte den förste att konstatera att våra samhällen såväl som våra egna livshjul snurrar snabbare och snabbare, men inom bokens pärmar visar han både vad stressen gör med oss och ger möjliga lösningar. Tänk om fler materiella saker inte nödvändigtvis betyder större lycka utan tvärtom mer stress och mindre tid för det som verkligen är värdefullt? funderar författaren.

Det självupplevda har naturligtvis bäring i sig. Men scenerna ur Comers liv varvas med allmänna råd för att skala av tillvaron och sänka de stressnivåer som vi alla nog känner av mer eller mindre. Vi har olika behov, men här finns mycket att inspireras av. Och en behöver ju bara ta till sig det som fungerar för en själv.

Jag fastnade särskilt för en utläggning om att inför en stor investering (Comer tar en motorcykel som exempel) försöka beräkna den “egentliga kostnaden”. Då handlar det inte bara om själva inköpspriset utan även om kostnader för reparationer, försäkring och lån med mera, tiden jag behöver jobba för att få in pengar som täcker detta, timmarna som underhållet tar i anspråk samt den potentiella stress som allt det här sammantaget kan skapa. Är det då värt det i relation till livets övriga innehåll?

Jag tar även till mig av uppmaningen att inte ständigt läsa mejlen i telefonen. Ja, varför inte till och med pröva sabbatstanken i någon form?