Missionsbokhandel går i bräschen för e-böcker

En missionsbokhandel blir en av de första återförsäljarna att starta direktförsäljning av digitala ljudböcker och e-böcker.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Kultur

Henrik Albertsson på Nya Musik i Jönköping leder tillsammans med David Bokinge pionjärprojektet som i mångt och mycket handlar om att anpassa företagets hemsida. Någon gång i april hoppas de vara igång med försäljningen. Nya läsvanor bland kunderna har bidragit till att driva på beslutet att våga satsa.

– Det känns som att det börjar bli moget för detta nu, säger David Bokinge, som numera också är delägare i Nya Musik, Sveriges största missionsbokhandel.

– Nya Musik måste vara med i tiden, konstaterar Henrik Albertsson. Vi vill inte lämna över detta till de stora jätteföretaget, utan vill kunna erbjuda våra kunder detta också. Det blir förstås i mindre skala än stora aktörer som Bokus och Adlibris, men vi kommer att nischa vårt utbud och marknadsföra kristna böcker.

Internetjättarna var tidigt ute, men bland de lokala handlarna blir Nya Musik en av de första att erbjuda en sådan här tjänst. När företaget för några år sedan investerade i en egen hemsida fick försäljningen ett uppsving och nu byggs sortimentet ut ytterligare.

Satsningen går också hand i hand med utvecklingen i bokbranschen. För 2018 kommer exempelvis Libris förlag att ge ut fler e-böcker och digitala ljudböcker än tryckta böcker.

Henrik Albertsson förklarar att äldre utgåvor som är slutsålda sedan länge, nu hellre görs tillgängliga som e-böcker eftersom ett nytryck anses för dyrt.

– Då känns det gott att kunna erbjuda dem även om de är utgångna. Vi vill ju kunna erbjuda det som kunderna efterfrågar, säger han.

– För oss är det en rätt stor investering, men vi måste ju tänka framåt.

För att möjliggöra försäljning av e-böcker och digitala ljudböcker kopplas bokhandlarens hemsida ihop med en befintlig plattform, Elib, där förlagen kan lägga upp sina ljud- och e-böcker.

– Vi behöver inte göra någonting manuellt. Kunderna har boken i telefonen eller datorn i samma stund som de avslutat köpet, förklarar Henrik Albertsson.

Själv har han inga e-böcker i sin samling.

– Men ljudböcker är väldigt bra om man kör bil eller är ute och går. Kanske är det det som kommer att locka mest, funderar han.