Där Jesus rider in, störtar rasism och främlingsfientlighet ut.
— David Fiske
När Jesus rider in i Jerusalem sluter folket upp och hyllar honom. De ropar hosianna och hoppas på räddning och befrielse. Evangelisten utmålar Jesus som den kung Israel har väntat på. Men hur ser det ut där kung Jesus reagerar? Vi får en viktig ledtråd av Jesaja i kapitel 56 där Gud proklamerar att "Mitt ska hus kallas ett bönens hus för alla folk". Detta är den framtid Gud kämpar för och det Gud vill se hos hans efterföljare redan nu. Den som jag räknar som en främling får plats i detta hus menar Jesaja. Gränser finns, men de är inte geografiska eller etniska. Huset är till för alla som älskar Herren och håller fast i hans förbund. Där Jesus rider in, störtar rasism och främlingsfientlighet ut. Där Jesus hyllas som kung och Messias är alla välkomna.
Jag har glädjen att arbeta i en församling som är ett bönens hus för alla folk. Vi i Kristinakyrkan kommer från Sverige, Myanmar, Afghanistan, Iran, Eritrea och många andra länder. Vi har olika kulturer inom oss, olika hudfärger, vi kommer från alla generationer och från många kristna traditioner. Vi lever med en stor rikedom och en lika stor utmaning: Hur ska vi egentligen fira gudstjänst? Hur ska vi be och tillbe?
Efter fem år med denna fråga har jag landat i ett enkelt men svårt svar: Våra gudstjänster behöver innehålla några sånger jag inte kan, några böner på språk jag inte behärskar och tillbedjan på ett sätt som jag kanske inte bottnar i. Detta gäller oss alla. Varför då? Bönens hus för alla folk har inte en stil, ett språk och en tradition utan en mångfald av uttryck.
Detta är delvis ovant för många av oss. Vägen till att vara villig för detta går genom närhet, ödmjukhet och omsorg om varandra. Om kyrkan ska bli ett bönens hus där alla kan känna sig hemma betyder det samtidigt att du inte kommer känna igen alla sånger och böner. Där Jesus rider in växer en mosaik av människor fram. Eftersom det tar mycket längre tid att lägga en mosaik av många små kakelbitar i olika färger än att lägga stora enfärgade kakelplattor väljer vi ibland den enkla och snabba vägen. Men platsen där Jesus är kung är inte platsen för det smidiga utan för det vackra.
Tycker du att det är lite väl stor blandning på medlemmarna i din församling? Låt mig varna dig med Jesajas ord: "Ännu fler ska jag samla". Blandningen kommer bara att bli större och i himlen kommer en vacker mosaik av färger, uttryck, rytmer och språk vara vardag.
Låt oss träna oss på detta redan här och nu genom att tillsammans hylla kungen som rider in i historien och våra liv.
Palmsöndagens bibeltexter
Gamla testamentet: Jesaja 56:6–8
Främlingar som sluter sig till Herren och vill göra tjänst hos honom, älska Herrens namn och vara hans tjänare, ja, alla som iakttar sabbaten och inte vanhelgar den och håller fast vid mitt förbund får komma till mitt heliga ber och glädjas i mitt bönehus, och deras brännoffer och slaktoffer skall jag ta emot på mitt altare. Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk. Detta är Herren Guds ord, han som samlar det skingrade Israel: Ännu fler skall jag samla till dem som redan är samlade.
Episteltext: Efesierbrevet 2:12–16
kom ihåg att ni på den tiden var utan Kristus, utanför medborgarskapet i Israel, utan del i förbunden och deras löfte, utan hopp och utan Gud när ni levde i världen. Men nu, tack vare Kristus Jesus, har ni som en gång var långt borta kommit nära, genom Kristi blod. Ty han är vår fred, han har med sitt liv på jorden gjort de två lägren till ett och rivit skiljemuren, fiendskapen. Han har upphävt lagen med dess bud och stadgar för att i sin person skapa en enda människa av de två, en ny människa, och så stifta fred. I en enda kropp försonade han de båda med Gud genom korset, då han i sin person dödade fiendskapen.
Evangelietext: Matteusevangeliet 21:1–11
När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Olivberget skickade Jesus i väg två lärjungar och sade till dem: ”Gå bort till byn där framme, så hittar ni genast ett åsnesto som står bundet med ett föl bredvid sig. Ta dem och led hit dem. Om någon säger något skall ni svara: Herren behöver dem, men han skall strax skicka tillbaka dem.” Detta hände för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Säg till dotter Sion: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk och ridande på en åsna och på ett föl, ett lastdjurs föl. Lärjungarna gick bort och gjorde så som Jesus hade sagt åt dem. De hämtade åsnan och fölet och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. Många i folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde dem på vägen. Och folket, både de som gick före och de som följde efter, ropade: ”Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!” När han drog in i Jerusalem blev det stor uppståndelse i hela staden, och man frågade: ”Vem är han?” Och folket svarade: ”Det är profeten Jesus från Nasaret i Galileen.”
Psaltaren: Psalm 118:19–29
Öppna för mig rättfärdighetens portar! Jag vill gå in och tacka Herren. Här är Herrens port, här får hans trogna gå in. Jag tackar dig för att du hörde min bön och blev min räddning. Stenen som husbyggarna ratade har blivit en hörnsten. Detta är Herrens eget verk, det står för våra ögon som ett under. Detta är dagen då Herren grep in. Låt oss jubla och vara glada! Herre, hjälp oss! Herre, ge framgång! Välsignad den som kommer i Herrens namn! Vi välsignar er från Herrens hus. Herren är Gud. Han gav oss ljus. Ordna er till procession, med kvistar i händerna, ända till altarets horn! Du är min Gud, jag vill tacka dig. Min Gud, jag vill höja ditt lov. Tacka Herren, ty han är god, evigt varar hans nåd.