Dagen testar årets barnspel 2016

Myror som fångas av spindlar, lejon som behöver en frisör, djur som ska flottas och piratskatter som ska hittas. Allt detta och mer kan du uppleva i årets skörd av barnspel.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Dagens definition av barnspel är spel som alltid spelas med barn, oftast från en ung ålder.

Roligt att fånga pappas myror

86412.jpgSpinderella (Competo)
Ålder: Från 5 år
Antal spelare: 2–4
Speltid: 20 min
Betyg: 4

Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 4
Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 3
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 5

Så går spelet till: Spelets mål är att hjälpa sina tre myror att ta sig från myrstacken till de fina bären på andra sidan spelplanen utan att fångas av de hungriga spindlarna. Varje drag väljer du att antingen flytta dina myror eller försöka fånga medspelarnas myror. När en myra fångas flyttas den tillbaks till startposition och spelaren som fångade myran får gå några extrasteg med en av sina myror. Den som först får alla myror genom banan vinner.

Så tyckte vi: Spelet är roligt och snabbt. Även om du får en myra tagen av spindlarna så är banan så kort att det aldrig känns som du är långt efter. Barnen tyckte att det var spännande att styra spindlarna och det skrattades högt varje gång pappas myror blev tagna. Spinderella ser fantastiskt ut med sina stora spindlar och dubbla spelplaner. Det är verkligen ett spel som fångar ens blick när man ser det uppställt.

Henrik Erlandsson

 

Smågenialt med stort memory

86454.jpgXL Memento (Alga)
Ålder: Från 3 år
Antal spelare: 3–6
Speltid: 20 minuter
Betyg: 4

Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 3
Spännande: 3
Roligt: 5
Lärorikt: 4
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Precis som i vanligt memory läggs bilderna med baksidan uppåt och spelarna tävlar om att hitta flest par. Kan även spelas utomhus sommartid.

Så tyckte vi: Köksgolvet är snabbt fyllt av de enorma runda spelbrickorna. Barnen hoppar mellan brickorna och högarna med par växer på köksbordet. Att skala upp memoryupplevelsen med gigantiska brickor kan verka som en simpel idé. Men det finns något smågenialt i detta. Storleken adderar genast en större vakenhet och en helt ny fysisk dimension till den annars lite småputtriga spelupplevelsen. Kanske stämmer det också att man tänker bättre om man står upp och rör på sig, för jag har sällan varit med om att paren hittats så snabbt och med sådan energi .

Daniel Wistrand

 

Spännande ända till slutet

86390.jpgZooBaloo (Lautapelit)
Ålder: Från 5 år
Antal spelare: 2–4
Speltid: 20 minuter
Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 3
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 3
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Spelet består av sex brickor och ett antal djurfigurer i trä. Varje bricka är en flotte där det gäller att räkna ut hur många djur som får plats. Med hjälp av spelkort dras först tio djur i varje omgång. Gissar alla att alla får plats fortsätter man fylla på med spelkort, och därmed djur, tills det blir avvikande gissningar. Nu ska spelarna som gissat ja på viss tid bevisa att djuren får plats.

Så tyckte vi: Roligare än det låter eftersom det behövs ett mått av taktiskt tänkande, det gäller att gissa även hur övriga spelare svarar. Även den yngsta (6 år) i vår speljury hänger med. Inget är avgjort förrän alla omgångar är klara eftersom rätt gissning i omgång 1 ger 1 poäng, sedan ökar det upp till 6 poäng i omgång 6.

Hasse Boström

 

Enkelt koncept men lockar till omspel

86389.jpgTadaa! (Lautapelit)
Ålder: Från 6 år
Antal spelare: 2–4
Speltid: 5–30 minuter
Betyg: 4

Spännande: 3
Roligt: 4
Lärorikt: 4
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 4
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: En trollkarls fem föremål - hatt, kopp, cylinder, mynt och kanin - ska placeras på det sätt som korten visar, det vill säga inte vara med alls, vara synliga eller vara dolda. Alla utom hatten kan gömmas på olika sätt och det gäller att snabbt avläsa kortet och klura ut hur. Den som fortast gör rätt vinner omgången. Man kan begränsa antalet omgångar eller spela tills korthögen är slut.

Så tyckte vi: Hållbara plastfigurer och stabila kort. Fungerar bäst om spelarna är någorlunda lika i ålder och flyhänthet. Kan också spelas som ensamspel för den som vill träna. Enkelt koncept men lockar till omspel.

Elisabeth Sandlund

 

Charader med en extra twist

86433.jpgHäxans charadspel (Tactic)
Ålder: 5–10 år
Antal spelare: 3–5
Speltid: 20 minuter
Betyg: 4

Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 4
Spännande: 4
Roligt: 5
Lärorikt: 3
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 3

Så går spelet till: Spelarna turas om att trolla, det vill säga gissa vad som finns på baksidan av ett kort. Lyckas man får man ta en magibricka ur kitteln och göra en charad. Lyckas medspelarna gissa vad man föreställer får man behålla magibrickan. Först till fem magibrickor vinner.

Så tyckte vi: Ett underhållande spel som är snabbt att komma igång med. Alla tyckte det var särskilt roligt att göra och gissa charader. Tyvärr lär man vilka bilder som finns på magibrickorna när man har spelat några gånger och sjuåringen kom ganska snabbt på att man kan hindra någon från att vinna genom att inte gissa rätt när den personen gör sin charad. Men allt som allt ett enkelt och roligt spel som uppskattades av hela familjen.

Catrin Eriksson

 

Hitta ditt bagage i spel för alla åldrar

86427.jpgDet lilla tåget (Tactic)
Ålder: Från 4 år
Antal spelare: 2–4
Speltid: 20–35 minuter
Betyg: 3

Lätt att förstå: 3
Välskrivna regler:2
Spännande: 4
Roligt: 3
Lärorikt: 3
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Spelarna turas om att snurra på pilen i mitten som visar hur långt spelaren ska flytta tåget. Vid varje station finns uppochnervända brickor där du ska försöka hitta ditt bagage genom att vända brickan som har samma färg som din spelpjäs. Tar du rätt får du behålla brickan och ställa spelpjäsen ovanpå. Tar du fel bricka får spelpjäsen stå kvar på stationen. Den som först samlar ihop allt sitt bagage vinner.

Så tyckte vi: När vi spelat några omgångar började vi få grepp om hur man spelar spelet på rätt sätt. I början var reglerna krångliga att förstå, sedan blev det roligare allt eftersom. Passar alla åldrar.

Ellen Röjerås

 

Samarbeta mot spelet för att hitta piraternas skatt

86457.jpgPiratjakten (Wow!)
Ålder: Från 4 år
Antal spelare: 1–6
Speltid: 30 minuter
Betyg: 3

Välskrivna regler: 3
Spännande: 4
Roligt: 3
Lärorikt: 2
Välkonstruerat: 5

Så går spelet till: Ta dig ned till sjörövarnas skatt. Du gör det genom att samla all nödvändig rekvisita. Men dolt bakom dödskallarna finns även fällor, där du kan åka i fängelse, eller ännu värre, gå på plankan! Då försvinner pjäsen.  Det här spelet spelar man tillsammans mot sjörövarna, och det går även att spela själv, vilket gör att spelet sticker ut i mängden.

Så tyckte vi: Helt klart en kul spelidé. Inte minst att man spelar som lag mot spelet. Men de barn jag spelade med saknade faktiskt själva tävlingsmomentet, och såg inte tjusningen med att vinna eller förlora som kollektiv. Men lyckas du uppbåda en god laganda, då är det bara att kasta loss.  

Jacob Zetterman

 

Småpilligt spel som är roligt om du läst många Pettson-böcker

86452.jpgPettson och Findus: Stora sakletarspelet (Alga)
Ålder: Från 5 år
Antal spelare: 2–4
Speltid: 30 minuter
Betyg: 3

Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 4
Spännande: 2
Roligt: 3
Lärorikt: 1
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Spelarna får i uppdrag att leta upp saker till varsitt roliga äventyr. När det är din tur snurrar du spinnern i mitten av spelplanen och får veta var du får leta: i trädgården, i snickarboden, på vinden eller i köket. På varje ställe finns kort med fyra bilder på varje. Om du tror att någon av bilderna passar till ditt äventyr tar du det kortet och använder en täckbricka för att visa bara den bilden. När du samlat på dig fyra bilder vänder du på ditt äventyrskort och kontrollerar om bilderna du samlat ihop finns med bland de tolv olika bilder som finns där. Om de gör det har du vunnit, annars lämnar du tillbaka de felaktiga bilderna och letar vidare.

Så tyckte vi: Det gick bra att förklara spelet för två fyraåringar och en sexåring och barnen förstod vad de skulle göra och tyckte det var roligt. Om man inte känner till alla Pettsson-historier var det lite svårt att förstå vilka saker man behövde till sitt äventyr – även för en vuxen. Om man inte läst "Rävjakten" är det inte lätt att veta varför man behöver ett spöke, raketer eller en grammofon för att skrämma räven. När man har gjort ett äventyrskort så vet man till nästa gång vad man behöver till det äventyret. Det är lite jobbigt med så många småkort när det är barn med, de går lätt sönder eller tappas bort. Det var också lite svårt att se vad vissa bilder föreställde.

Lina Eriksson

 

Vem kan pussla snabbast?

86392.jpgPuzzel Battle (Lautapelit)
Ålder: Från 5 år
Antal spelare: 2–4
Speltid: 15 minuter
Betyg: 3

Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 3
Spännande: 3
Roligt: 3
Lärorikt: 2
Välkonstruerat: 4

Så går spelet till: Varje spelare får en bild, sedan tar man pusselbitar ur en gemensam hög i mitten som passar sin bild. Den spelare som snabbast lägger sitt pussel vinner.

Så tyckte vi: Spelet var lätt att förstå och förklara för barn. Svårt tävlingsmoment, då det inte finns någon turordning och bitarna är väldigt lika varandra. Fungerar bättre med samarbete än tävling för mindre barn. Men spelet är roligt för de som tycker om att lägga pussel.

Patrik Viklund

 

Tokiga grimaser bra för långa resor

86401.jpgMimiq (Competo)
Ålder: Från 4 år
Antal spelare: 2–4
Speltid: 20 minuter
Betyg: 3

Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 2 (inga regler på svenska)
Spännande: 3
Roligt: 5
Lärorikt: 2
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 3

Så går spelet till: Varje spelare sitter med spelkort med olika grimaser på. Spelarna ska samla alla kort med samma grimas genom att fråga sina medspelare om de har just det grimaskort man söker. Detta gör man genom att försöka härma de roliga grimaserna på korten.

Så tyckte vi: Spelet är enkelt att förstå både för vuxna och barn och grimaserandet är snabbt igång. Tokiga grimaser avlöser varandra med stora fnitterattacker som resultat. Det slimmade formatet, enkelheten och snabbheten i spelomgångarna gör spelet till ett perfekt resespel. Själva spelade vi bland annat på ett flygplan, vilket fungerade utmärkt och fick den sex timmar långa flygresan att gå betydligt smidigare.

Daniel Wistrand

 

Öva minnet för att hjälpa lejonet till frisören

86382.jpgLeo (Lautapelit)
Ålder: Från 6 år
Antal spelare: 2–5
Speltid: 15-30 minuter
Betyg: 3

Spännande: 3
Roligt: 3
Lärorikt: 3
Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 4
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Lejonet Leo måste ta sig till frisören men på vägen dit finns det många djur på vägen som han kan stanna och prata med som gör att tiden går och salongen stänger. Det är spelarnas uppgift att lära sig vart i banan djuren finns så att de kan undvikas, annars växer Leos hår tills det slutligen är så långt att det är ohanterligt.

Så tyckte vi: Ett enkelt men ganska roligt spel där man får samarbeta för att lösa Leos utmaning och öva minnet – vart på banan fanns egentligen de där djuren? Memory och Den försvunna diamanten i ett, typ. Fast kanske inte riktigt lika roligt som något av dem ändå.

Carl-Henric Jaktlund