Dagens spelrecensioner från 2010

Sällskapsspel hör julen till. Att döma av utbudet i handeln verkar de stå sig även i dataspelsåldern. Några medarbetare på Dagen fick chansen att provspela några av årets nykomlingar. Kanske de kan hjälpa dig att välja i julklappshandeln.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Kontantlöst Monopol slår inte originalet

Monopoly Revolution (Hasbro)

Ålder: 8 år och uppåt

Antal spelare: 2-6

Betyg: 3


Spelidé: 

Klassiska Monopol uppdaterat till att vara kontantlöst och snabbspelat. Spelet kretsar kring den lilla dator där alla transaktioner sker. Där byter pengar ägare och spelarna får direktiv via "chanskort".


Så tyckte vi: 

Monopoly Revolution liknar på många sätt samtiden. Det går snabbt, det är ljud överallt och du har ingen aning om hur mycket pengar du spenderar på kortet. Flera moment är tajtare, spelplanen säljs ut fort, och byggandet går i gång ganska direkt. Vi har roligt, men det faktum att pengar och kort att läsa är borta tar ändå bort en dimension. Man har inte samma kontroll på sitt eget spel, och framförallt vet man inte hur medspelarna ligger till. Datorns räknande gör också att en rolig möjlighet till lärande går förlorad för den spelande familjen.

Josefine Arenius


De yngre går vilse i Europas alla länder

Undercover i Europa (Vincit)

Ålder: Från 10 år

Antal spelare: 3-6

Betyg: 2


Spelidé: 

En spelare ska "gömma sig" i ett europeiskt land. Övriga spelare ställer frågor enligt medföljande frågekort för att försöka lista ut vilket land det gäller. Den som gömmer sig får endast svara ja eller nej på frågorna. De andra spelarna satsar markörer på det land de tror är rätt och får, om de har rätt, poäng. När landet är avslöjat går turen vidare till nästa spelare.


Så tyckte vi: 

Ett väldigt begränsat spel. Tyvärr ska det mycket till om man lyckas lära sig något nytt om länderna. Spelet bygger på det man redan vet om landet man gömmer sig i. Eftersom man dessutom själv väljer var man gömmer sig ska det mycket till om man utforskar "okända" nationer. Svårt att hålla uppe intresset för en tioåring.

Marlene W Antonson


Fördel om du känner dina medspelare

Eclipse - spelet om filmen (Tactic)

Ålder: 13+

Antal spelare: 2-8

Betyg: 3


Spelidé: 

Du ställs inför ett val: Samla vänner till familjen Cullen eller Quileute. Besegra sedan den nyfödda armén genom stöd från dina vänner och genom att svara rätt på kunskapsfrågor om Eclipsefilmen. Den som först samlar alla åtta scenkort och besegrar vampyren Victoria vinner.


Så tyckte vi: 

Här gäller det att vara en beundrare av filmen men även att känna sina medspelare väl. Långsynta, färgblinda eller spelare äldre än 19 får antingen svårt att läsa den minimala texten på spelplanen eller svårt att svara på frågor som helt enkelt är inaktuella för den lite äldre spelaren.

Trots många brister med spelet hade vi faktiskt kul. Men det handlade nog snarare om sällskapet än om spelet.

Frida Schöld


Inte ens svärmor ökar spänningen i spelet

Goda grannar (Tactic)

Ålder: 15+

Antal spelare: 2-6

Betyg: 2


Spelide: 

Att få behandla sina grannar som man alltid önskat men inte haft mod till.


Så tyckte vi: 

Vi, ett gäng på fem vuxna, grep oss an spelet. Lät ju avslappat och tramsigt i jämförelse med Alfapet och Rumikub. Äntligen en möjlighet att skaffa sig statusprylar. Att uppgradera sin båt, bil, hus eller se till att få snyggaste partnern. Eller att nedgradera grannen. Men det var inte så roligt. Tänka ut något själv behöver man inte. När en motspelare läste sitt kort för att uppgradera sin partner: "Efter några diskreta hintar har din partner äntligen trimmat näshåren och tryckt ut pormaskarna - wow, vilken skillnad det blev!", blev kommentaren från en annan medspelare: "Fy vad äckligt". Inte ens en svärmor på besök lyckades öka spänningen.

Birgitta Waern


Barnen lyckas få grodan ända in i mål

Se vad jag kan! (Kärnan)

Ålder: Från 4 år

Antal spelare: 2-4 

Betyg: 4


Spelidé: 

Kasta tärningarna och låt din groda hoppa på näckrosbladen i dammen där du får en fråga. Svarar du rätt får din groda hoppa fram två blad. Den som först får sin groda i mål vinner spelet.


Så tyckte vi: 

Bra kunskapsspel med olika svårighetsgrader på de 400 frågorna som handlar om allt från matematik och klockan till motsatser, bokstäver, årstider och rim. Både 3- och 6-åringen hade kul och kunde delta efter lite förarbete med att dela upp frågorna i en lättare och en svårare hög.

Efter premiäromgången körde vi lite olika varianter med tärningarna, till exempel provade vi att slå efter vi svarat rätt, och då fick tärningarna avgöra antal steg framåt. För snabbare omgång använde vi oss av båda tärningens prickar.

Helena Waern


Klassiker i dubbelt så krånglig version

Geni original (Kärnan)

Ålder: 12-99 

Antal spelare: 2-6 spelare eller lag

Betyg: 3


Spelidé: 

Frågespel med frågor i sex olika kategorier.


Så tyckte vi: 

Vi var två 40-plussare, en 18-åring och en 16-åring som spelade. Vi spelade en ny variant där man kunde utmana varandra och satsa kort på hur många frågor man skulle klara. Spelet var roligt, tyckte alla fyra, trots att majoriteten av frågorna var för svåra för tonåringarna. Lösningen på det problemet är att spela i lag. En 12-åring, som spelet anges vara lämpligt för, kommer inte att ha en chans annars. Den nya spelvarianten var onödigt krånglig. Speltiden var cirka två timmar - dubbelt så lång som angivet - men det kanske berodde på att vi var ovana vid reglerna. Vi kommer att spela "Geni" igen, men då med originalreglerna.

Lise-Lotte Lindgren

 


Höga ambitioner drar ner Sverigechansen

Sverigechansen (Tactic)

Ålder: 13+

Antal spelare: 3-6

Betyg: 3


Spelidé: Spelet går ut på att ta sig runt Sverige genom att svara rätt antingen på påståenden eller snabbfrågor. Det är tänkt som ett annorlunda frågespel för hela familjen med otrolig fakta om Sverige.


Så tyckte vi: De omständliga spelreglerna skapar en förvirring till exempel om vem som ska läsa frågan. Jag får intrycket av att speltillverkarna vill lite för mycket, spelet hade vunnit på att vara enklare. Bra variation på frågorna men de passar kanske bäst för medelålders och inte för en trettonåring. Spelplanen hade gärna fått vara längre, speciellt när det finns 364 frågekort, man vill gärna hinna gå igenom fler frågor.

Elsa Hildebrandt


Engagerande för barn med spring i benen

Twister Hoopla (Hasbro)

Ålder: Från 6 år

Antal spelare: 2-4

Betyg: 4


Spelidé: 

Spelet som bygger på balans och vighet, är en klassiker som nu har utvidgats. I stället för den ursprungliga mattan med färger är det nu plastringar i fyra olika färger och två olika snurrhjul som gäller. Utifrån det finns det fem olika spelsätt som bland annat innebär stafett och kasttävling. Ibland spelar man tillsammans, ibland emot varandra.


Så tyckte vi: 

Mångfalden skapar möjligheter till god variation och det är väldigt engagerande för barn med mycket spring i benen. Pedagogiskt och enkelt, det går snabbt och enkelt att komma igång. Nackdelen är att det är så mycket roligare när man är fyra-fem personer än bara två-tre. Således bra spel i speciella situationer snarare än till vardags.

Carl-Henric Jaktlund


Många varianter på ett riktigt bra spel

Dominion (Rio Grande Games)

Ålder: 8 och uppåt

Antal spelare: 2-4

Betyg: 4


Spelidé: 

Du startar med en liten kortlek. Med hjälp av skattkort, händelsekort och segerkort från bordet bygger du den större. Den som har mest segerpoäng när spelet är slut vinner.


Så tyckte vi: 

Ett riktigt bra spel. Det går att variera nästan i det oändliga, och är roligare på flera spelare. Reglerna är enkla, men tar lång tid att bemästra. Tyvärr är de krångligt skrivna, så det är bäst om en spelare sätter sig in dem först och sen förklarar för de andra. Översättningen till svenska har dessutom gått lite för fort och utan eftertanke. Åldersgränsen är i lägsta laget. Det är möjligt att det går att spela med åttaåringar, men förmodligen behöver man vara minst tio för att uppskatta spelet.

Jakob Ihfongård


Leksakerna gör ingen succé som tärningsspel

Toy Story 3, Leksaksspelet (Kärnan)

Ålder: Från 5 år

Antal spelare: 2-4

Betyg: 2


Spelidé: 

Tärningsspel, där utgången helt hänger på tur. En tärning visar om man går framåt eller bakåt och en annan hur många steg man får ta. Har rutan man hamnar på rätt färg får man plocka upp en leksak. Den som har flest har störst chans att vinna slutstriden.


Så tyckte vi: 

Mamma, 59, och Ulrika, 27 i passet men cirka 5 när det gäller sällskapsspel, tyckte att det bästa med spelet var att spelplan, spelpjäser och de leksaker som man samlar på var stabila och hållbara. Annars var spelet föga originellt och tämligen händelsefattigt. Det var bara tärningskasten som avgjorde vem som vann och variationsmöjligheterna var små. Ulrika, som inte gärna vill sluta när ett spel engagerar henne, var nöjd med två omgångar. Ett ganska oblygt försök att utnyttja en filmsuccé.

Elisabeth Sandlund


Dålig timer förstör en del av spelglädjen

Familjens Ordjakt A-Ö (Tactic)

Ålder: 7 år och uppåt. 

Antal spelare: 2-4

Betyg: 3


Spelidé: 

Ett spel som går ut på att bli först med att täcka sin bokstavstavla (A-Ö) med brickor genom att säga ord med rätt begynnelsebokstav i den kategori som tärningen valt. Beroende på tärningskastet har man 15 eller 30 sekunder på sig att svara.


Så tyckte vi: 

Spelet upplevdes så där… Spelet är från 7 år och uppåt, men många av frågorna är alldeles för svåra för 7-8-åringar. Den medföljande timern upplevdes alldeles för plastig och klen, och hade tyvärr ibland en förmåga att lägga av innan tiden var slut. Det förstörde en del av spelglädjen. Enligt informationen på kartongen ska spelet ta 30 min+, men varje spelomgång tog nästan en timme.

Per-Anders Widén

 

Med fler spelare blir meningarna knasigare

Lättlurad? (Tactic)

Ålder: från 6 år

Antal spelar: 2-5

Betyg: 3


Spelidé: 

Yngsta spelaren börjar som ”fångare”. De andra lyfter varsitt ordkort och bestämmer sig för att antingen säga ordet på kortet eller byta ut det mot ett annat från samma ordklass (adjektiv, verb eller substantiv). Tillsammans bildar spelarna sedan en mening av sina ord och ”fångaren” ska gissa vem som talar sanning och vem som luras. Gissar han rätt får han flytta framåt på spelplanen, annars får spelaren som lyckats luras flytta fram.


Så tyckte vi: 

Ju fler spelare, desto roligare. Då blir meningarna knasigare och det blir lite fnissigare. Spelidén är lite sisådär, men det ger synonymträning om inte annat. Bra att vara läskunning, även om orden också är illustrerade på korten.

Helena Waern


Fräsch uppgradering av klassikt frågespel

Trivial Pursuit - Bet you know it (Hasbro)

Ålder: 16+

Antal spelare: 2-6

Betyg: 3


Spelidé: 

En utveckling av original-TP där man, förutom att svara rätt på frågorna i alla sex kategorier, kan satsa spelmarker på om de andra svarar rätt eller fel. För dessa kan man sedan köpa tårtbitar och slippa svara rätt.


Så tyckte vi: 

Trivial Pursuit är alla frågespels moder. Uppgraderingen känns klart fräsch. Speciellt att de nya frågorna rör sig över så många fler ämnesområden. Det, liksom det faktum att svårighetsgraden är väldigt varierad, talar för idén att spela i lag.

Men ingen av oss som spelade uppskattade att man måste satsa på om de andra ska svara rätt eller fel. Dessutom känns det orättvist att köpa sig fri i ett frågespel. Men man kan ju lika gärna köra utan.

Urban Thoms


Snyggt och annorlunda spel med enkla regler

Dixit (Lautapelit.)

Ålder: 8 år och uppåt

Antal spelare: 3-6

Betyg: 4


Spelidé: 

En spelare är berättare varje runda. Han tittar på sina sex bildkort på handen och hittar på en mening utifrån ett av dem. De andra spelarna väljer bland sina bilder den som bäst matchar meningen. Korten blandas och spelarna ska gissa vilket som var berättarens kort.


Så tyckte vi: 

Väldigt roligt och annorlunda. Enkla regler, men går att spela många gånger utan att bli tjatigt. Vi var sex när vi testspelade, och det är troligen roligast när man är så många. Om man vill ha en ytterligare utmaning går det att bestämma ett tema för meningarna, till exempel film- eller boktitlar. Illustrationerna är vackra och korten välgjorda, men spelet känns ändå lite dyrt (290-350 kronor) i förhållande till boxens innehåll.

Jakob Ihfongård


Hemliga djur i Trivoli tar hem högsta vinsten

Trivoli (Tactic)

Ålder: från 5 år

Antal spelare: 2-6

Betyg: 5


Spelidé: 

Spelarna försöker få ihop sitt hemliga djur genom att vrida och kombinera de tre nivåerna på karusellen. Yngst börjar. Alla drar varsitt djurkort och börjar sedan flytta karusellnivåerna för att få ihop sitt djur. Först att få sitt djur komplett ropar ”trivoli” och får sin delseger i form av godsaker från kiosken.


Så tyckte vi: 

Att köra först till tre var enligt 6-åringen alldeles för lite, och tillsammans med utlåtandet ”superduperkul, kan vi spela en gång till” blir det högsta betyg för Trivoli.

Helena Waern


Grimaser inte så roliga - och tar snabbt slut

Grimas-spelet (Tactic)

Ålder: 5+

Antal spelare: 2-4

Betyg: 2


Spelidé: 

Man försöker att känna igen den grimas som spelaren i tur gör och bli först med att hitta den motsvarande ansiktsbrickan på spelplanen. Den spelare som först har fått ihop tre ansiktskort vinner spelet.


Så tyckte vi: 

Spelet är mycket enkelt och är även lämpligt för barn under 5 år. Grimaserna är inte så roliga och det finns några som är nästan lika. Efter en stund känner man att det inte är spännande längre.

Riham Gergas


Tärningarna ger högt tempo och bra stämning

Ligretto-Dice (Tactic)

Ålder: 8 år och uppåt. 

Antal spelare: 2-4 

Betyg: 4


Spelidé: 

En enkel spelidé som går ut på att varje deltagare så snabbt som möjligt ska lägga ett antal tärningar i nummerordning på en spelplatta. Ett spel där det gäller att vara snabb i tanke och handling.


Så tyckte vi: 

Ett medryckande och roligt spel. Det passar utmärkt till både yngre och äldre. Det kan bli lite hetsigt eftersom alla vill få ut sina tärningar först. Spelet gav upphov till många glada rop och skratt. Mycket nöje och härlig stämning garanteras då det är snabbhet som avgör spelet.

Per-Anders Widén


Ett kul sätt att lära sig mer om Sverige

Sverige Memo (Tactic)

Ålder: 4+

Antal spelare: 2

Betyg: 4


Spelidé: 

Bildmemo om Sverige, 30 bilder per par.


Så tyckte vi: 

Ett kul sätt att lära sig mer om Sverige.Bra och kortfattade beskrivningar om vad korten föreställde. Allmänbildande.Familjens nioåring tyckte dock att det tog lite lång tid att spela då mamma, 34 år, läste högt om vilka motiv som korten visade. Nioåringen kom ihåg bäst vad korten föreställde.

Mathias Carstelius


Frågor som barnen klarar

Familjens frågespel (Tactic)

Ålder: 8+

Antal spelare: 2-5

Betyg: 4


Spelidé: 

Frågespel med specialfrågor för de minsta med timer och försök att vinna pengar på sin kunskap.


Så tyckte vi: 

Kul frågespel för hela familjen oavsett ålder. Ett roligt spel som spelades av mamma, pappa, dotter 9 år och son 6 år.Förutom att det var ganska krångliga regler, som vi modifierade lite, var det ett roligt spel. Bra att det fanns lite lättare frågor för yngre barn. Barnen blev positivt överraskade när de kunde svaret på så många frågor.

Mathias Carstelius