De möter shamaner med tro och kärlek

Norske byggmästaren Kai Hansen, 46, bygger Guds rike bland urbefolkning och shamanism norr om Polcirkeln. All sin fritid ägnar han åt att predika och fastän många människor blir både frälsta och helade undviker han att använda ordet väckelse.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

14–19 juli i år samlas urbefolkning från hela världen till kultur- och musikfestivalen Riddu Riddu i lilla Kåfjord kommun i Troms i Nordnorge. Hit kommer också en grupp pingstvänner för att göra Jesus synlig.

Mitt i denna smältdegel av religion, kultur och urtro samlas i dessa dagar en stadigt växande skara till pingstmöten i Kåfjord, där Gud frälser, helar och gör under.

– En av pingstkvinnorna i Balsfjord menade att vi borde dra till Kåfjord och ha möten. På väg hem efter första mötet vi hade där, storgrät jag, berättar Kai Hansen, ansvarig för pingstvännernas arbete både i Balsfjord och Kåfjord.

– Jag visste att Gud ville ha oss där.

Men han visste också att detta inte skulle bli lätt. För i detta område har inte bara shamanismen slagit rot, men de kristna är också väldigt konservativa och är starka motståndare till pingstkarismatik.

Riddu Riddu-festivalen i Kåfjord är en årlig musik- och kulturfestival med tillresande från hela världen och särskilt från de nordliga delarna av Skandinavien. Festivalen startade 1991 med målet att synliggöra, utmana och utveckla samers och andra urbefolkningars kultur och identitet. Shamaner från hela världen kommer hit, håller föredrag och praktiserar sitt yrke. Trumdans och helbrägdagörelse finns med bland seminarierna under festivalen.

Den gamla samiska religionen var shamanistisk, det vill säga att shamanen hade en central position som förbindelselänk mellan människorna och gudarna eller andevärlden. Med hjälp av en trumma målad med bilder, kunde han spå om framtida jaktlycka, om folkets väl och ve och på ett sätt fungera som andlig ledare. Shamanismen har de senaste åren fått en ny aktualitet bland samefolken, menar Kai Hansen. En samisk, shamanistisk miljö utvecklas stadigt och Shamanistiska förbundet har etablerat sig i Tromsø.

Det är i dessa områden Kai Hansen har sin tjänst.

Pastorssonen och byggmästaren kommer körande från Tromsø till Bjerkvik för att blir intervjuad en tisdag eftermiddag. I Tromsø bor och driver han en byggfirma med åtta anställda, bland andra sin äldste son.

– Drömmen är att firman ska växa så att jag kan frigöra ännu mer tid till att verka på ställen där ingen har råd att betala någon pastor, säger Kai Hansen och ler.

Hans hustru, Monica, som han mötte på Sandviks folkhögskola i tonåren, är universitetslektor och verksamhetsutvecklare vid universitetet i Tromsø och i färd med att ta en doktorsgrad i matematik. All makarnas fritid går åt till att betjäna Balsfjord och Kåfjord som ledare, förkunnare och lovsångsledare.

Varje vecka kör han många mil för att ta pingstbudskapet vidare i ett av de mest onådda områdena i Norge vad beträffar evangeliet.

– Mindre än en och en halv procent av befolkningen är kristen här i Troms, berättar Kai Hansen.

– Vi lever mitt i ett missionsområde.

– Många kristna är emot Riddu Riddu och allt festivalen representerar. Men i år har vi som pingstvänner bestämt oss för att vara där. Folk är andligt sökande. De bör få träffa någon som tror på Jesus när de kommer för att söka andliga upplevelser, slår Kai Hansen fast.

Han har de tre senaste åren övertagit ansvaret för pingstförsamlingen i Balsfjord. Därifrån har han och församlingen gått vidare ner Kåfjord. Mötena präglas av stark gudsnärvaro, människor som blir omvända och helade.

– Jag var bara åtta år när jag fick kallelsen från Gud, berättar Kai Hansen, mellan bitarna av torkad fisk som han äter på Bjerkviks hotellrestaurang.

– Morgan Kornmo var på besök i norr och hade bibelvecka där mina föräldrar var föreståndarpar. Jag satt på andra raden och upplevde att Gud kallade mig att bli föreståndare. Dessutom hade jag ju en stark förebild i min far, Per, säger Kai.

Han berättar att han många år senare mötte Morgan Kornmo i Oslo och att Morgan fortfarande mindes mötet där Kai fick sin kallelse.

Läs även | Kyrkan stoppar prinsessans shaman-turné

Det är nu tre år sedan Kai tog emot kallelsen som ledare för pingstvännerna i Balsfjord. Han hade redan besökt dem med jämna mellanrum som förkunnare.

– Jag fick telefon med en fråga om jag kunde hjälpa till mer i Balsfjord. Deras ledare var död och verksamheten höll på att klinga av. Jag sa ja och till min stora överraskning blev jag utsedd till föreståndare i det första mötet, säger Kai.

– Jag hade sett framför mig att jag bara skulle hjälpa dem lite mer regelbundet.

På det första mötet var det bara tre personer närvarande förutom Kai Hansen.

– Då var jag tvungen att göra en uppgörelse med mig själv och fråga mig om jag verkligen ville detta. Jag bestämde mig för att satsa. Och det fantastiska är att under de här tre åren har vi sett tecken och under ske hela tiden. Flera har blivit andedöpta och vi har sett cancer försvinna, öron som har öppnat sig och ben som har växt ut, berättar Kai Hansen.

– Antalet mötesbesökare har ökat och vi har tredubblat gåvointäkterna.

Kai är glad att troende har en bibel att förhålla sig till när omständigheterna ser omöjliga ut.

– Jag bestämde mig för att predika frälsning, helande och återupprättelse och då började saker hända. Mötena blev ett samtalsämne och folk började komma från både Finnsnes och Senja och från Nord-Troms. Någon körde i mer än två timmar för att komma till ett pingstmöte i Balsfjord.

I höstas var det dop hos pingstvännerna i Balsfjord. Det hade det inte varit på 25 år.

– Innan mötet var vi tvungna att packa upp dopbassängen och se om den fortfarande fungerade, säger Kai med ett leende.

Kai Hansen tycker att det är svårt att beskriva mötena de har i Kåfjord. Guds närvaro är starkt påtaglig och resultaten uteblir inte, berättar han.

– Ett sambopar började gå på mötena där. Innan jul hade de varit på tre möten i rad. I januari kom de tillbaka och jag önskade dem gott nytt år och frågade hur det gick. ”Är ni frälsta?”, frågade jag. ”Ja, det är vi”, svarade de. ”När hände det? Har ni tittat på kristen tv?", frågade jag. ”Nej”, svarade de. ”Vi satt och åt frukost en dag i julas och sa till varandra att nu gör vi det som Kai predikade. Därmed bad vi en bön om förlåtelse och frälsning. Så nu är vi bägge födda på nytt”, berättade paret.

– Vi har också sett flera bli andedöpta här och några vittnar om bönesvar och helande. Folk kommer för att se vad som händer. En grupp på runt tio personer kom från Finnsnes till Kåfjord på möte. Andra reser ända från Tromsø eftersom de önskar att se när Gud är å färde och få förbön till helande.

Kai Hansen tackar sina föräldrar som varit viktiga förebilder i förhållande till hans egen tro och tjänst.

Hansen berättar att de första som började samlas i Kåfjord nu är inställda på att nå nya. De skickar sms till vänner, knackar på dörrar för att ta med dem, de bjuder in grannar på kaffe och de ser att en process har startat.

Kai Hansen pratar inte om att det ska bli väckelse i Balsfjord, men om att vända tankesättet från nederlag till tro.

– Nu börjar folk att prata om att bygga ut. Det börjar bli trångt i den gamla pingstlokalen. Vi behöver planera för tillväxt och framgång.

Kåfjord

En kommun i Troms fylke i norra Norge.

Stora delar av befolkningen består av samer och finska invandrare.

2014 hade kommunen 2 221 invånare.

Pingst ledare
Umeåpastorn Ulf Sundkvist är glad över de närmare 650 frivilligledare från norra Sverige som i helgen möttes i Folkets hus i Umeå. Han tror att samverkan mellan församlingarna är nyckeln till framtiden. 
Foto: Thomas Österberg
Foto: Thomas Österberg
Könsdysfori
Maria Hansson är kristen och transaktivist.
Foto: Privat
Foto: Privat