Johannes har slutat flyga – för Guds skull

En ny sorts miljörörelse tar form. På sociala medier sprids #vistannarpåmarken och fler och fler bestämmer sig för att sluta flyga för att rädda klimatet. Kristne Johannes Widlund är en av dem.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Operasångerskan Malena Ernman nobbar spelningar utomlands och vänsterledaren Jonas Sjöstedt kommer ta tåget under höstens valrörelse. Flera offentliga röster höjs för att sänka utsläppen genom att sluta flyga. För Johannes Widlund växte beslutet fram när han läste Bibeln.

– Att leva ett osjälviskt liv är genomgående i Bibeln. Det som framför allt slog mig var frågan: Hur kan vi ge förutsättningar för att andra ska kunna leva ett bra liv?

– Samtidigt insåg jag att min svennebananlivsstil förutsätter att andra kompenserar för den. Det är så djupt orättvist att det är rika människor som ofta orsakar miljöförstöring men fattiga människor som drabbas av den.

Johannes Widlund började en långsam process mot ett mer hållbart liv, vilket inte varit enkelt. Framför allt är det beslutet att sluta flyga som kostat på.

– Jag älskar att resa men beslutade mig för fyra år sedan för att skippa nöjesflyget eftersom jag inte vill bidra till att andra människor får lida. När jag gick på bibelskola hade jag även enorma samvetskval kring att flyga för att missionera.

Johannes gick på YWAM (Youth with a Missions) bibelskola på Restenäs utanför Ljungskile – en rörelse som är känd för sitt globala fokus. Predikanter flygs in varje vecka och studenterna åker på flera missionsresor utomlands. När det var dags för Johannes klass att åka till Grekland kände han ingen frid.

– Jag tänkte att någon som bodde i närheten kunde göra den där missionsresan i stället. Det måste ju finnas sätt att sprida Guds rike utan att samtidigt förstöra skapelsen.

Samtidigt ser Johannes vitsen med just missionsresor.

– Om vi skulle titta på kristenhetens samlade flygande skulle bara en liten del vara missionsresor, så vi kanske kan behålla dem och i stället skära ner på nöjesresor till Thailand eller Maldiverna.

 

Läs mer: Busch Thor läxar upp Skyttedal om flyget

 

Hur blev det då med missionsresan till Grekland? Johannes föreslog att han kunde ta tåget och träffa de andra på plats, men ledarna bad över det och upplevde att hela klassen skulle följa Johannes exempel.

– Först var mina klasskompisar skeptiska eftersom det skulle bli en väldigt lång resa, men jag försökte pitcha in det som ett roligt äventyr.

Att prata om miljöengagemang i positiva termer tror Johannes är ett vinnande koncept. Just därför har han valt att plugga miljökommunikation.

– Miljörörelsen har inte lyckas presentera visionen om ett hållbart samhälle på ett sätt som gör att folk vill haka på. Det är antingen katastroflarm eller "byt en glödlampa så blir allt bra". Det alarmistiska är visserligen effektivt, men det är svårt att upprätthålla ett långsiktigt engagemang baserat på en dystopi. Jag saknar en positiv vision över vad som finns att vinna på ett hållbart samhälle.

Samtidigt som fler och fler deklarerar att de tänker sluta flyga fortsätter majoriteten av svenskarna att göra det. Och utsläppen av koldioxid fortsätter att öka. I DN skriver vetenskapsjournalisten Karin Bojs: ”Du flyger fram och tillbaka till Thailand, och därmed smälter du ungefär sju kvadratmeter av isen i Arktis. Jorden blir varmare på grund av människors handlingar.”

Johannes Widlund har de senaste åren tagit del av den typen av fakta och blivit övertygad om att vi måste leva mer hållbart. Men vad gör det egentligen för skillnad att en enda människa väljer att leva annorlunda? Johannes medger att det ibland är svårt att behålla hoppet och att han då och då hamnar i frågan om vad det han gör egentligen spelar för roll.

– Samtidigt blir jag motiverad av att mina små val kan bidra till en större rörelse och jag är väldigt inspirerad av flygdebatten som sker nu. Forskare har snackat om det länge, men det känns som att folk bryr sig mer när människor lever som de lär.

Dessutom är Johannes trygg i att han agerar utifrån det han tror är rätt, oavsett om det har någon synlig påverkan.

– Jag vill inte att mitt liv bara ska handla om att jag ska ha så kul som möjligt, eller kunna leva så smidigt som möjligt. Det lidandet jag utsätts för på grund av min tro är ju väldigt litet egentligen.

Vilket ansvar kan man lägga på individen för att minska utsläppen?

– Strukturerna används ofta som ett sätt att slippa dåligt samvete. Som kristen har jag svårt att säga att "strukturerna fick mig att göra det." Det är inte att ta ansvar för mitt liv. I flygdebatten krävs det pionjärer och politiska förändringar föregås ofta var folkligt engagemang.

Finns det inte en risk att människor bara blir tyngda av skuld?

– Som en ny syndakatalog? Jo, absolut. Teologen Dietrich Bonhoeffer har sagt en bra sak om att trösten vi ger inte får bestå i att vi förminskar synden, utan att vi förstorar nåden. Vi ska inte undvika att säga att saker är fel, men vi behöver betona att vi behöver Gud för att leva hållbart.

Även om många känner till att det är dåligt att flyga, fortsätter vi att göra det. Johannes tror att en delförklaring till det ligger i att vi medvetet skyddar oss; vi tar inte klimathotet på allvar eftersom det då innebär ett ansvar för oss.

– Det är också lätt att jämföra sig med andra som reser mycket och därmed rättfärdiga sitt eget flygande. För mig handlar det om att stå upp för det jag har gjort utan att hänvisa till min granne.

Ett annat vanligt argument för att fortsätta flyga är att den gröna tekniken så småningom kommer att lösa klimatkrisen. Johannes är inte övertygad.

– Ibland säger man att teknik­optimisterna är de farligaste klimatförnekarna. Tekniken kommer på sikt att spela en viss roll, men krisen är redan här och det är livsstilsförändringar som måste till.

Men livsstilförändringar kan var jobbiga och därför drar vi oss för att genomföra dem. Speciellt när det gäller att skära ner på flyget. Johannes berättar att hans kursare kan ge konstiga blickar när någon slänger upp en köttbit ur matlådan samtidigt som de själva reser till Bahamas mitt i terminen. För Johannes är det uppenbart att vi inte klarar av att leva hållbart av egen kraft.

– Som kristna enas vi ju kring att vi inte räcker till och att vi behöver Gud. Vi borde vara de första att erkänna att vi är hycklare.

För att få fler att tänka på relationen mellan klimat och kristen tro har Johannes startat den kristna miljöorganisationen "God jord" som vill samla kristna som vill arbeta för globala frågor och skapelseansvar.

– Vi vill förmedla att det är något som gäller alla kristna, att vi inte kan leva på andras bekostnad och i stället hjälpa varandra till hållbara liv.

– Min dröm är att vi sekulära medier ska skriva reportage om hur kyrkan bidrar till positiv förändring och då kunna peka på Jesus. Vi behöver Jesus för att kunna leva hållbara liv. Jag vet att det kan låta visionärt, men jag gillar att jobba med stora ord.

Johannes är engagerad och välformulerad. Det märks att han hittat något han vill visa upp: att det enkla livet kan vara det goda livet. Även om Johannes kanske aldrig kommer att åka till Australien eller Sydafrika eller Maldiverna finns det fler sätt att uppleva skapelsen. Varje dag cyklar han fyrtio minuter ut till SLU – Sveriges Lantbruksuniversitet, först längs Fyrisån och sedan längs öppna fält.

– Jag försöker att förundras över hela skapelsen, även om jag vet att jag inte kommer att få uppleva så stora delar av den.

Fakta: Johannes Widlund

Ålder: 25.

Från: Götene.

Bor: Uppsala.

Familj: Föräldrar, två äldre bröder och flickvän.

Sysselsättning: Studerar masterprogram i miljökommunikation vid SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet).

Aktuell: Har startat den kristna miljö- och rättviseorganisationen God jord.

5 tips från Johannes för att leva mer hållbart:

1. Tänk enkelhet! Det blir inga utsläpp/avfall av det du inte konsumerar. Dessutom ger det ro i själen.

2. Gör hållbarhet till ett spännande mål, snarare än ännu en jobbig lista

3. Hämta kraft i Gud, han hjälper oss att leva osjälviskt och kärleksfullt.

4. Res annorlunda: tåg, cykel, buss snarare än flyg och bil

5. Ät grönt: kött tar väldigt mycket resurser att få fram.