Kom igång med vardagsträningen

Det handlar inte om att vara sportig eller ha magrutor. Fram för vardagsmotionen som ger hjärnan möjligheter att fungera så bra som möjligt! Så här kommer du igång!

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Om du känner att du varken vill eller orkar vara en del av motionshysterin så är du inte ensam. Man behöver inte köra Vasaloppet eller ens springa Tjejmilen. Anders Hansens viktigaste råd är: Gör något du tycker är roligt!

Hjärnan räknar varje steg. Det är bättre att röra på sig i 30 minuter än i 5 minuter, men 5 minuter räknas också. Vardagsmotionen är ofta den allra bästa. Använd trappan istället för hissen. Gå till affären för att köpa en liter mjölk istället för att ta bilen.

Allra bästa effekten för hjärnan får du om du springer minst tre gånger i veckan och i 45 minuter varje gång. Eller att du promenerar i högt tempo. Poängen är att få upp pulsen rejält.

När vi pratar om hjärnans funktioner är just konditionsträning det allra viktigaste. Även styrketräning påverkar hjärnan positivt, men konditionsträning ger allra bäst effekt.

Vi vill ha lön för mödan och det får vi omedelbart i form av bättre minne, ökad koncentration och välmående. Faktum är att det kickar in redan efter en enstaka promenad.

För långsiktiga effekter, till exempel för att motverka demens, depression och hjärt- och kärlsjukdomar, handlar det om att inte ge upp. Fortsätt. Fortsätt. Fortsätt!

– Det kan ta flera månader eller ännu längre tid att bilda nya hjärnceller, bygga nya blodkärl och förstärka kopplingsmönstret mellan hjärnans olika delar. Men du som tränar regelbundet ett par gånger i veckan under ett halvårs tid eller ännu längre kommer att märka den allra största förändringen, säger Ander Hansen.

Konditionsträning har bevisad effekt på stress och oro. Stresshormonet kortisol försämrar hjärncellernas förmåga att kommunicera med varandra, medan träning ökar den. Stress minskar hjärnans förmåga till förändring – plasticitet – medan träning ökar den. Ökad stress bromsar omvandlingen från korttids- till långtidsminnen medan träning förbättrar den.

– Och så där håller det på. Motion och träning är bokstavligt talat ett motgift mot stress och oro. Motion är medicinen vi glömde, säger Anders.