Livsstil

Så predikar pastorerna hopp i coronatider

Osäkerhet, oro och rädsla följer i coronavirusets spår – och sprider sig rentav snabbare än själva viruset. Men i de kyrkor som fortfarande håller öppet för gudstjänst på söndag är budskapet kristallklart: Känn ingen oro.

– I sådana här tider är det varken bra med alarmism eller ignorans. Vi vill inte vara nonchalanta men vi vill inte heller överdriva. Som andlig ledare måste vi stå för trygghet, tro och vila i Gud, säger Stefan Beimark, pastor i Pingstkyrkan Örnsköldsvik.

Vi pratar ofta i kyrkan om att Gud är med oss, och när vi hamnar i tuffare tider är det ännu viktigare att påminna oss om det, menar Stefan.

– Vår tro utelämnar inte kropp och själ. Vi har en tro som innesluter hela livet. Och just nu är det få i Sverige som inte är djupt påverkade av både information och kanske även desinformation kring coronaviruset. Då måste vi såklart prata om det också i kyrkan, säger Stefan Beimark.

###

Stefan Beimark, pastor i Pingstkyrkan Örnsköldsvik.

Hans budskap i kyrkan nu på söndag kommer på sätt och vis inte att skilja sig från andra söndagar, men det kommer att få en annan fond.

– Har Gud övergivit mig om jag får corona? Självklart inte! Tron blir konkret och påtaglig när jag får förtrösta i det djupa. Även i dödsskuggans dal är Herren min herde, säger Stefan.

Att coronaviruset föder en stark rädsla hos många människor är tydligt.

– Men fruktan är sällan ett bra incitament för beslut, och kyrkans roll kan aldrig vara att bidra till den rädslan. Om och om igen säger Bibeln: Var inte rädd. Vi får aldrig bli rädslans profeter, säger Stefan.

Kanske är det också så, att de senaste årens flyktingutmaningar har gett ett annat perspektiv och en mer nyanserad teologi i våra kyrkor, menar Stefan Beimark. Tidigare har vi kanske suttit i våra interna diskussioner: Ska vi sälja orgeln eller behålla den? Är det dags att byta gardiner i församlingsvåningen? Och så plötsligt kommer en av våra nysvenska vänner och berättar att hans familj hotar honom till livet för att han har blivit döpt till Kristus i vår församling.

– Det har gett oss perspektiv. Och kanske kan det hjälpa oss att även möta coronaviruset med goda perspektiv. Det här är inget vi ska nonchalera, men det är inte ändens tid.

I Pingstkyrkan Örnsköldsvik brukar man samla mellan 250 och 350 gudstjänstfirare en vanlig söndag. Personalen i kyrkan följer alla rekommendationer från myndigheterna och måste man stänga ner gudstjänsterna så kommer man att göra det, säger Stefan.

– Men i dessa tider har kyrkan en viktig uppgift att vara frimodig och att även hitta nya vägar i samarbete med myndigheters rekommendationer. Om vi går över till att livesända våra gudstjänster framöver så är det också en viktig uppgift, säger Stefan Beimark.

Anders-Petter Sjödin.

Anders-Petter Sjödin, präst och författare.

Även sociala medier kan vara ett sätt att nå ut. I ett långt inlägg på sin privata facebooksida vill prästen och författaren Anders-Petter Sjödin ingjuta frid och tala välsignelse över människor. För att vi behöver bli välsignade i dessa orostider är uppenbart.

– Jesu egna lärjungar var ibland rädda. De satt bakom reglade dörrar av rädsla, men lås skyddar inte mot oro, eftersom det sitter i hjärtat, säger Anders-Petter.

Lärjungarna var också rädda i en storm. Men att följa Jesus innebär inte att du är lovad ett liv utan stormar.

– Det betyder att du har Jesus i båten NÄR det stormar. Världens version av frid är frånvaron av stormar, vilket är ett utopiskt, problemfritt liv. Guds frid är inte frånvaron av något, utan närvaron av något, honom själv, säger Anders-Petter.

Han menar att vi behöver låta oss bli fyllda av den frid som övergår allt förstånd, så att vi kan ge hopp och kärlek till andra. Rädsla finns inte i kärleken, skrev kärlekens apostel Johannes, utan den fullkomliga kärleken fördriver rädslan. Och till den unge Timoteus skrev Paulus: Gud har inte gett oss modlöshetens ande – eller fruktans ande – utan kraftens, kärlekens och självbesinningens.

– Det jag har lärt mig i livet är att Gud är god – alltid – hur det än ser ut. När mina barnbarn ramlar eller blir oroliga för något tar jag upp dem i famnen och bara älskar dem, så blir de lugna. På samma sätt kryper jag själv upp i Guds famn när oro kommer krypande, och då försvinner oron, säger Anders-Petter Sjödin.

Samtidigt ska vi inte vara dumdristiga. Vi ska informera oss, tvätta händerna och inte ta onödiga risker. Vi ska vara visa, lyssna på experternas råd och göra intelligenta val, menar Anders-Petter. Han kommer själv att tvätta sina händer offentligt innan han börjar utdelningen av nattvarden nu på söndag.

– Och vi gör vissa justeringar i nattvarden. Bland annat kommer jag som präst att doppa oblaten. Under förbönen kommer vi inte att smörja med olja som vi brukar, utan vi kommer att fråga om vi får lägga handen på axeln. Och vid kyrkkaffet serverar vi inga mackor med ost och pålägg som vi brukar utan det blir en bulle i pappersform, för att alla ska känna sig trygga, säger Anders-Petter Sjödin.

Fler artiklar för dig