Unga delar vittnesbörd på sajten Vivids.se

Digitaliseringen ger fantastiska möjligheter att nå ut med vad Gud gör i människors liv. Det säger Jonathan Yngfors, grundare och ansvarig utgivare för vittnesbördsplattformen Vivids.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

En före detta Paradise Hotel-deltagare tittar in i kameran och berättar om hur livet tidigare handlade om sex, alkohol och droger och hur han till slut mådde så dåligt att han försökte ta sitt liv.

En ung tjej delar med sig av hur prestationskrav och skolstress gjorde henne så deprimerad att hon inte ville lämna sitt rum och en kille säger att sökandet efter bekräftelse ledde honom till ett porrberoende.

Alla tre berättelser slutar i hoppfullheten, i hur Gud har vänt mörker till ljus. På Vivids sajt och sociala kanaler finns många liknande vittnesbörd.

– Hela tanken med Vivids är att sprida uppmuntran om vad Gud gör i dag. Vi hoppas att det ska starta en rörelse där fler unga får upp ögonen för vad Gud gör i deras liv och att de vill dela med sig av sina vittnesbörd säger Jonathan Yngfors, som för två år sedan startade Vivids.

Idén kom efter att han besökt en konferens i Bethel Church i Redding, Kalifornien.

– På konferensen upplevde jag och många andra mycket från Gud. När jag kom hem var jag jetlaggad så då var jag vaken på natten och njöt av Guds närvaro. Då fick jag också idén att samla vittnesbörd och sprida på nätet.

Men Jonathan ville inte göra någonting halvdant. För att bli en bättre kommunikatör började han utbilda sig på högskolan i Jönköping. Kunskapen använde han sedan för att utveckla Vivids. Konceptet är enkelt: korta filmklipp med snygg grafik där unga människor rakt upp och ner delar sitt vittnesbörd. Och många vill berätta, säger Jonathan.

Ibland talar man om att kristna ogärna berättar om sin tro, att det kan finnas en genans kring att säga att man är kristen. Har du upplevt det?

– Nej, det har varit väldigt lätt att få folk att ställa upp. Jag har inte mött någon genans, men det kan kanske vara en generationsfråga. Vi riktar oss framför allt till människor mellan 16 och 25.

– Vi betonar också att alla har något att berätta. På sajten blandar vi gärna det extraordinära med det vardagliga. Det kan handla om att en person kommit till tro, att någon blivit helad eller om vad Gud betyder i ens liv. Jag är övertygad om att alla troende har något att berätta.

Läs mer: Sonja Alriksson: "För första gången i mitt liv kunde jag andas på riktigt"

 

Jonathan Yngfors är också övertygad om att vittnesbörd kan göra stor skillnad i människor liv och att de blir ett viktigt komplement till Bibeln.

– Vittnesbörd kompletterar och bekräftar det Guds ord säger, visar att det är sant att Gud är god mot oss. Och när man får höra att någon brottas med något man själv brottas med känner man sig mindre ensam.

Vad har ni fått för respons?

– Vi får mycket respons, speciellt på Instagram Stories där vi lånar ut vårt konto till olika kristna som under veckan spelar in filmer och berättar vad Gud gör i deras liv. Sedan har vi fått en del feedback från folk som inte fattar vad grejen är och därför är negativa, men över lag har vi fått positiv respons. Det är ännu ingen som blivit troende på grund av videorna, men många har skrivit att de fått uppleva Gud när de tittat.

Hur säkerställer ni att vittnesbörden är sanna?

– Vi tar alltid ställning till om vittnesbördet verkar trovärdigt, men än så länge har vi inte känt oss osäkra kring något vittnesbörd.

Under tiden som Jonathan Yngfors utvecklat Vivids och hört vittnesbörd om Guds godhet har han själv gått igenom en tuff period. Dels har han sörjt sin bror, som dog i ung ålder och dessutom har han och hans fru under flera år kämpat för att få barn. Mitt i det har han ändå blivit stärkt av att lyssna till andra människors berättelser om bönesvar.

– De sorger som vi har gått igenom har påverkat mig väldigt mycket, men min tro på Gud har inte påverkats negativt. Tvärtom faktiskt. Både jag och min fru har verkligen upplevt hur Gud har tagit hand om oss under de svåra perioderna. Vi tror att Gud är så god. Stödet från andra människor och vår pastor har varit välbehövligt och det är vi tacksamma för. Sedan har vi glatt oss över hur andra fått uppleva Gud när vi själva varit i en svår period.

I dag har Jonathan och hans fru Kristine dottern Noomi, 1,5 år, vilket de ser som ett stort bönesvar. Arbetet med Vivids har gjort Jonathan mer övertygad om att vi behöver bli bättre på att dela allt det goda som händer i våra liv. Förutom att dela sina vittnesbörd på sociala medier vill han uppmana till att göra det ansikte mot ansikte. Själv är han med i Gränna Pingstkyrka, där vittnesbörden har fått en mer framträdande roll.

– Alla medlemmar har fått varsitt anteckningsblock och en uppmaning om att skriva ner det Gud gör i deras liv under veckan. Sedan på söndagen samlas vi i grupper och delar med oss. Det är lätt att glömma bort saker som Gud gör, och då är det desto viktigare att påminna sig och dela det vidare, både på nätet och när vi ses.

Läs också: Pingst i Gränna var på väg att dö ut - nu hjälper de andra

Vivids

Vittnesbördsplattform som finns på sajten vivids.se, Facebook och Instagram. Grundat 2016 av Jonathan Yngfors, 32 år från Gränna.

Debatt