Varför valde Abd al Haqq Kielan att bli muslim?

När Leif Karlsson läste Bibeln som liten fick han en gudstro. Men kristen blev han aldrig. Istället förändrades världsbilden under en resa till Marocko. Det tog sin tid, närmare tjugo år, och sen blev han muslim med namnet Abd al Haqq Kielan.
- Det var som att återförenas med min barnatro, berättar han om känslan när han öppnade sig för islam.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil Går man bara förbi ute på den öde gatan ser man inte vad pågår bakom de neddragna persiennerna. Inne i "bostadskvarters-moskén" radar männen upp sig i jämna led redo att böja sin panna mot Mecka, så som miljoner andra muslimer gör denna fredag. Längst bak i lokalen sitter Abd al Haqq Kielan och fingrar på sitt radband. Han är den enda som är etnisk svensk. Men hans klädsel har sitt ursprung någon annanstans och ser ut att vara inköpt på andra sidan Medelhavet. På riksplanet är han känd för att med sin mjuka stämma nyansera bilden av muslimer efter att något terrorattentat begåtts i islams namn. Här i Eskilstuna är han en av två imamer i denna lilla moské, där det erbjuds dadlar och varma handslag efter att bönen är avslutad. På caféet i närheten av moskén tackar han nej till mackan som restaurangen rekommenderar. Det kan vara gris i den, konstaterar svensken. Abd al Haqq Kielan ska en stund senare förklara att islam inte är någon lek, som new age. Det är allvar, med historisk tyngd och uppmaning till ett liv som slutligen kommer att vägas på en våg av Gud. Så, varför blev han då muslim? - Jag har alltid varit intresserad av religion och filosofi och undersökt mycket. När jag var liten, i fyra- femårsåldern, började jag läsa i min farmors familjebibel. Kielan berättar att han då fick upp ögonen för Jesus undervisning, men att han aldrig hade några ambitioner åt kyrkligt håll.
Sökandet efter livets mening gick i stället vidare, med studier i filosofi och i österländska religioner.
- Jag vill veta vad som är rätt, inte bara ta allt för givet, utan jag vill gå lite djupare, berättar Kielan om sitt liv som sökare. Första gången han på allvar kom i kontakt med islam var på en resa till Nordafrika. Han var filosofistudent vid Lunds universitet och skulle åka till Mallorca med några kompisar för att solbada. Av en slump hamnade de i Marocko. Eller också var det ödet som förde dem dit, det är i alla fall vad Abd al Haqq Kielan påpekar. Att det inte finns något som händer utan att Gud är medveten om det. Väl på plats i 1960-talets Marocko blev den unge svensken förälskad i hela den civilisation som omgav honom. När han så här drygt fyrtio år efteråt försöker beskriva det har han svårt att hitta de rätta orden. Efter ett flertal försök lyckas han rätt bra. - Det var som att hamna på insidan av en andlig kupol som fanns uppspänd över hela Nordafrika. Marocko var som en helt ny värld. Att komma dit var som den första riktiga vårdagen, då man suger in den friska luften. Kielan berättar att han imponerades av ett gudsmedvetande som genomsyrade hela samhället. Med en kulturell och andlig kontinuitet som sträckte sig tillbaka till medeltiden. - Kultur och religion där var som ett. Jag har aldrig känt den där starka islam-känslan någon annanstans, förklarar han.
Besöket i Marocko blev kort. Och det skulle dröja drygt tjugo år innan Abd al Haqq Kielan gick in på en Kebab-bar i Sverige för att leta reda på lappen som guidade honom till närmaste moské där han kunde avge Shahada, den muslimska trosbekännelsen.
- Jag var på väg utomlands och tänkte att om jag skulle dö nu, då skulle jag dö förgäves, berättar Abd al Haqq Kielan om tankarna som till slut fick honom in i islam.
Den långa vägen till trosbekännelsen kantades av återbesök i Marocko, lusläsning av ett svenskt exemplar av Koranen (som inte fanns tryckt i massupplaga på den tiden, utan hittades på ett antikvariat), och djupa samtal med pakistanska ingenjörer som han undervisade då de jobbade för Ericsson i Stockholm.
- De var mycket troende muslimer och gick ut mitt under lektionen och gjorde bön ute i korridoren. Samtidigt var de representanter för spjutspetsteknologin. En kombination som gjorde stora intryck på den svenska läraren, som vid den tiden betraktade sig mest som en orientalist. Numera är han muslim, men att han skulle ha konverterat till islam håller han inte med om. - Jag har haft samma tro hela tiden, jag har bara utvecklat den och accepterat hela islam till sist. - Vi muslimer tror på profeterna, psaltaren och Jesu ord. Jag har aldrig behövt göra avkall på Bibelns budskap, utan insåg att Koranen också är Guds ord. Om Abd al Haqq Kielan konverterat till något så är det i stället till invandrare. - För jag blev som en av dem. Jag fick insikten att jag tillhörde de här människorna, eller muslimer som har det svårt i fattiga länder som Bangladesh och Pakistan på grund av vad västvärlden gjort genom historien. Och vad är det i kristendomen du inte lockas av? - Islam ger individen ett fullt ansvar. I kristendomen har Jesus sonat alla synder, alltså är det någon annan som tar på sig ansvaret, och det är för mig den stora skillnaden. Jag har inget emot Jesus, men däremot vad Paulus gjorde med hans budskap.Sedan är det också det där med Jesus, som i barndomens Bibel dog på korset.I Koranens version så överlever han. - Det hade jag misstänkt redan som liten.