Dagen Lokalt

Årsmöte i Umeå baptistförsamling lördag 21 februari

Lördagen den 21 februari höll Umeå Baptistförsamling sitt 154:e årsmöte i sin kyrka, Betelkyrkan.

I verksamhetsberättelsen gavs en beskrivning av ett år fyllt av olika aktiviteter, gudstjänster och människors engagemang i olika arbetsgrupper. Församlingen har under det gångna året mer och mer jobbat som en närområdeskyrka, en kyrka som är öppen så mycket som är möjligt för människor i bostadsområdena Sandahöjd, Sandbacka och Mariedal. Ledorden har varit ”Enkelhet och delaktighet”.

Vardagskyrka har hållits varje tisdag och onsdag eftermiddag, liksom Kyrkmiddagar en torsdagskväll per månad, som under året bytt namn till Vardagsmiddagar. En onsdagskväll per månad har också Vardagsmässa firats, en enkel vardagsgudstjänst med sång, bön och nattvard.

Flera samtalsgudstjänster har hållits under året. Himlakul, en barnaktivitet, har hållits söndagsförmiddagar under gudstjänsttid.

Församlingen har under året deltagit och medverkat i de ekumeniska böneveckorna, Söndagsskolans dag, Jesusmanifestationen och ett sommarläger för barn på Norrmjölegården.

Verksamhetsberättelsen berättade också att medlemsantalet vid årets slut var 135 medlemmar.

I årsmötet avtackades Jan Appelblad för lång och uppskattad gärning som vice värd för kyrkan. Kerstin Jonasson avtackades som kassör. Årsmötet gjorde en rad val, bl a flera nyval, av funktionärer för det nya året. Urban Sandström valdes som ny kassör och styrelseledamot liksom Annika Hedman till ny styrelseledamot. Församlingens pastor är Benny Nilsson.

Dagen efter årsmötet, söndag 22 februari, hölls en högtidsgudstjänst då Betelkören sjöng under Ulla Rodmarks ledning. Pastorns predikan hade temat ”Lön för mödan”. Vid den avslutande förbönen bad alla tillsammans för församlingen, för alla som jobbar i olika uppgifter i församlingen, för alla som delar församlingens liv och gemenskap.

En högtidshelg med god eftersmak var till ända för en församling som trofast arbetar vidare på det man uppfattar som sitt uppdrag. Församlingens vision är: ”Vi vill vara en församling som har Kristus i centrum och där Guds närvaro berör, med öppen livsnära gemenskap, för människor som har och ännu inte har en personlig tro på Kristus.”

Benny Nilsson

Fler artiklar för dig