28 oktober 2020

En tidning på kristen grund



Nyheter

Nu kan Tel Aviv-bor åka kollektivt på sabbaten

En revolt mot religiösa förbud pågår i Israel – i relativ tystnad. Storstaden Tel Aviv inför busstrafik på sabbaten trots att statlig och kommunal verksamhet inte får förekomma på vilodagen.

1 av 6

TEL AVIV. En lång rad människor väntar vid en busshållplats nära Rabintorget i centrala Tel Aviv. Det är sensationellt – för det är lördag, sabbatsdag, då allt officiellt liv i Israel ska ligga nere. Inklusive den offentliga kollektivtrafiken.

Men nyligen tog Tel Avivs kommun ett initiativ för att bryta den mångåriga överenskommelse mellan religiösa och sekulära krafter som reglerar livet i den judiska staten. Kommunen införde gratisbussar på sabbaten. Alltså från solnedgången på fredagen till solnedgången på lördagen.

Projektet blev genast en succé. 10 000-tals människor utnyttjar bussarna till att besöka restauranger och klubbar på fredagkvällar, till att åka till stranden och göra utflykter på lördagar. Nu slipper de att betala dyra taxiresor.

– Det är ett välsignat initiativ, hoppas fler städer ansluter sig. Det ger oss sekulära frihet. Det ger frihet till mig som inte har bil, säger Ayelet Meital, 26, grafisk designer i Tel Aviv, som väntar på bussen tillsammans med sin hund Charlie.

– Nu kan jag åka hem till mina föräldrar på sabbaten. Nu kan jag hälsa på mormor och morfar. Det är jättebra, religiösa och sekulära måste respektera varandra, säger hon.

Avtalet äldre än staten Israel

Det inofficiella avtalet, som är stadfäst i en rad lagar och förordningar, kallas ”status quo”, det rådande tillståndet. Det började gälla redan innan staten Israel grundades 1948. Sekulära ser det som ett ingrepp i sin frihet – och som ett uttryck för de religiösa/ortodoxa partiernas maktställning, både i regering och kommuner.

Just förbudet mot kollektivtrafik drabbar hårdast områden som Tel Aviv med dess stora icke-religiösa befolkning. Det har i alla tider inneburit problem för billösa, oftast de fattigare skikten, som inte kan ta sig till stranden eller utnyttja andra rekreationsmöjligheter på den enda lediga dagen.

I starkt religiöst präglade områden som Jerusalem är det mindre betungande eftersom ortodoxa judar ändå inte använder bil eller buss på vilodagen.

Nu utnyttjar Tel Avivs kommun dödläget i rikspolitiken – Israel går mot sitt tredje parlamentsval på mindre än ett år och premiärminister Benjamin Netanyahu leder en övergångsregering sedan april förra året – till att införa sabbatsbussar. Normalt kunde regeringen ha fallit på en sådan här fråga. Normalt skulle ortodoxa politiker ha protesterat häftigt och kanske satt stopp för verksamheten. Men i dagens politiska läge ligger de lågt.

”Nationell katastrof”

Den religiöse transportministern Bezalel Smotrich kallar sabbatstrafiken ”smärtsam”, men har inte ingripit.

– En nationell katastrof, säger den inflytelserike ultraortodoxe politikern Moshe Gafni, ordförande i parlamentets finansutskott, som annars brukar kunna stoppa misshaglig verksamhet men nu låter sitt missnöje stanna vid ord.

Samtidigt utnyttjar kommunen ett kryphål i lagstiftningen. Sabbatsförbudet gäller betalda bussresor – och det är inte olagligt för en kommun att erbjuda gratisbussar. Flera kranskommuner som Ramat Hasharon, Givatayim och Kiryat Ono har anslutit sig till initiativet.

På bussen till förorten Kiryat Ono träffar vi Amir Yanai, 54, teletekniker, och sonen Aviv, 8, som är på väg hem efter en heldag i Tel Aviv.

– Vi har just varit i hamnen. Vi åker till stranden, varje vecka ett nytt mål. Vi tänker utnyttja det här så länge det finns. Man vet aldrig vad som händer efter valet, de religiösa kanske kräver stopp för trafiken, säger Amir Yanai.

– Jättebra att kunna åka runt på sabbaten. Det är ju enda dagen jag har ledigt från skolan, säger Aviv.

Också pensionären Rachel Maximov, 79, från förorten Givatayim är nöjd.

– Det här är ett stort framsteg. Nu åker jag till folkdansen vid stranden i Tel Aviv varje lördag. Det kunde jag inte göra tidigare, säger hon.

Sju busslinjer korsar nu Tel Aviv med omnejd på sabbaten. Det finns mer än 500 hållplatser. Linjerna går inte genom områden med många religiösa invånare; kommunen säger att man tar särskilt hänsyn till dem.

– Det här är jättebra, de skulle ha gjort det långt tidigare. Alla passagerare är mycket glada och nöjda, säger Ribchi Jaramne, 48, chaufför på buss 710 till Kiryat Ono.

Gina De-Abreu, 23, dagisfröken från grannkommunen Ramat Gan är hoppfull inför framtiden. Hon tror att projektet blir varaktigt.

– De religiösa har alldeles för mycket makt, men jag tror inte att de har tillräcklig makt för att stoppa det här. Hoppas att min kommun också ansluter sig, säger hon.

---

Vilodag och koscher-regler

  • Israels religiösa "status quo" grundar sig på ett avtal mellan statsgrundaren David Ben-Gurion och det ultraortodoxa partiet Aguda Israel från 1947, ett år före statens grundande. Det har fyra huvudpunkter:

    Den judiska sabbaten mellan solnedgången på fredag och solnedgången på lördag är Israels officiella vilodag.

    Köken i statens officiella institutioner, till exempel försvaret, ska följa koscher-reglerna.

    Familjerätten ska följa religiösa lagar. Den hanteras av rabbindomstolar för judar och för andra samfund av deras religiösa institutioner.

    De olika judiska inriktningarna har sina egna oberoende skolsystem.

---

Arne Lapidus

Arne Lapidus är Dagens korrespondent i Israel.

Fler artiklar