Nyheter

Pingst: Största satsningen vi gjort i modern tid

Vi vill lyfta fram Jesus för vanliga svenskar, säger kommunikationschef Pontus Fridolfsson.

“Mer Jesus till Sverige”. Det är namnet på en ny nationell satsning som Pingst FFS gör.
– Under advents- och jultiden har vi helsidesannonser i sekulär press och annonserar i sociala medier, berättar Pontus Fridolfsson, kommunikationschef på Pingst.

Starten för satsningen sker första advent med en helsidesannons i tidningen Aftonbladet. Den kommer att följas upp av digital annonsering på sociala medier och på sekulära nyhetsplattformar.

– Vi vill lyfta fram Jesus för vanliga svenskar och förklara vad kristen tro betyder i människors liv. Att göra det under advent och jul, som är den största kristna högtiden, passar väldigt bra, berättar Pontus Fridolfsson.

Treårig satsning

Beslutet fattades på Pingsts rådslag i maj och är alltså sanktionerat av Sveriges cirka 440 pingstförsamlingar. Ambitionen är att satsningen ska pågå i tre år, till och med 2024.

– Först och främst kommer vi att göra detta vid tre tillfällen under den närmaste tiden. Första advent, fjärde advent och på juldagen. Sedan hoppas vi på en fortsättning vid de stora kristna högtiderna.

Pingsts annonskampanj inför jul.

– Exakt hur länge vi håller på beror på hur stort gensvar vi får från församlingarna. Vi har en annonsbudget på en halv miljon kronor för 2022. Sedan behöver vi få in mer pengar för att kunna fortsätta.

En varm gemenskap

Pingstförsamlingarna har en nyckelroll i satsningen. De ska ta emot de som visar intresse för kristen tro och leda dem vidare.

– I de lokala församlingarna finns resurser att välkomna nya människor in i en varm gemenskap. Det är ju inte Pingst som samfund vi vill lyfta fram utan en levande kristen tro med Jesus i centrum, betonar han.

Idén till satsningen föddes påsken 2021 med en annons i Dagens Nyheter och en digital annonsbanner på DN:s nyhetssajt. Då handlade det om att förklara varför vi firar påsk.

– 2,1 miljoner personer klickade på den bannern och det ledde till att nu försöker igen i lite större skala. Den här gången hoppas vi att fler vill veta mer om kristen tro, säger Pontus Fridolfsson till Dagen.

Är detta den största satsningen Pingst FFS gjort?

– Det är nog den största satsning av den här typen som vi gjort i modern tid.


Fler artiklar för dig

Mer i samma ämne

Dagens bibelord

Läs alla platsannonser på Dagen Jobb

Dagens poddar