Nuri Kino startade ett upprop på Facebook där han uppmuntrade folk att protestera till Arla efter att mejeriföretaget tagit bort kors från sin yoghurtförpackning.

Arla sätter tillbaka kors på yoghurt efter kritik

Snart är korsen tillbaka på Arlas förpackningar med grekisk yoghurt.
– Det hela var ett misstag från allra första början, säger Arlas Erik Bratthall till Dagen.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

Det var i slutet av oktober som några förfärade kunder upptäckte att Arlas förpackningar med grekisk yoghurt hade förändrats. Korsen var borta från de vita kyrkor som sedan länge prytt förpackningarna. Bilden som gett så många kunder härliga vibbar av ett soldränkt liv i den blåvita grekiska övärlden var retuscherad.

Kyrkorna hade, så att säga, avkristnats.

Facebook-kampanj

En av dem som reagerade var journalisten och kristne människorättskämpen Nuri Kino. Han skred till verket genom att starta ett upprop på Facebook med uppmaningen att höra av sig till Arla och protestera.

Och det gav effekt - med detsamma.

"Om någon har uppfattat detta på ett negativt sätt så ber Arla verkligen om ursäkt - det har givetvis inte varit vår mening", skrev Arla Sveriges presschef Erik Bratthall på Arlas facebooksida, och lovade att korrigera misstaget.

Läs mer: Arlas anledning till att korsen togs bort

 

Arla: Vi tyckte själva det var fel

Sagt och gjort. Nu är korsen på väg tillbaka till butikshyllan. Och det med stormsteg.

– De kommer tillbaka så fort det bara går. Det är en ganska stor process att korrigera kartonger, men så fort de är klara kommer de nya burkarna finnas ute i butikerna, säger Erik Bratthall i dag.

Han påpekar återigen att "Vi tyckte själva att det var fel" och att "det helt enkelt var ett misstag". Nu har man tagit fram en ny illustration och förpackningarna håller på och tillverkas.

Ett tag framöver kommer de "gamla", sekulariserade, burkarna synas i affärerna. Men så fort de tar slut ska de bytas ut.

– Vi har tagit beslutet att inte kasta de gamla burkarna. Det kändes inte rätt att slänga fullt funktionsdugliga förpackningar. Så vi kör slut på dem först.

Så nu kan alla som blev ledsna i november andas ut igen. Korsen kommer återigen att pryda de grekiska kyrkorna på svenskarnas yoghurt.

Läs också: Lidl raderade kors från reklambilder - ”vi vill inte exkludera”